torsdag 26 januari 2017

Två månader kvar…


2 månader kvar och jag är nöjd med det mesta. Träningen flyter på med många mil i veckan. Cykeln är avdammad och används allt mer, vilket är ett skonsamt och bra komplement. Känner ibland att det är svårt att öka antalet löpta mil i veckan samtidigt som det kanske inte är nödvändigt. Har haft en del diskussioner med folk i Solvikingarna och det finns lite olika tankar och teorier som är värda att fundera över. Någon menar att det inte finns någon anledning att springa mycket mer än ett maraton på ett långpass eftersom det sliter så mycket. Kan vara en poäng. En annan är inne på att det kan vara en idé att fokusera på tiden man är ute och inte antalet kilometer. Poäng där med.

Familjeschemat får avgöra. Jag känner mig hursomhelst fysiskt och mentalt förberedd. Känner allt mer sällan att jag har gett mig in på något fullständigt vansinnigt. Jag kommer att klara detta. Den stora frågan är vilken tid jag ska försöka hålla mig till. Jag tror att det är rimligt med ett 6 min/km tempo. Även vid de slöaste och svåraste passagerna i skogen är jag nästan aldrig uppe vid en sådan tid. Med promenader vid uppförsbackar och små pauser vid de olika kontrollerna borde jag hamna runt 6 min/km. På klubben var en del skeptiska och menade att det var ett för djärvt mål. Kanske, kanske inte. Det är en vetskap jag måste prova mig fram till. Tid finns och den tänker jag använda. Men det är en svår balansgång. Jag vill klara uppgiften och vara stolt över min tid men jag vill samtidigt inte vara för djärv och få ett helvete eller i värsta fall misslyckas.

Maten verkar inte vara något problem. Nu har jag provat så många olika saker och magen har inte reagerat negativt en enda gång. Till exempel fungerade experimentet med mosad dillchips och vatten även om klumpen inte var speciellt upphetsande att äta :)

En sak har dock gått åt pipan och det var gången jag provade att blanda 2 dl coca cola med 2 dl kaffe. Min tanke var att sockret och koffeinet kanske kunde vara en bra sak i slutet av loppet. Kaffet var varmt när jag hällde över det i colan och jag vet inte om det var det som gjorde att det gick illa eller om det bara var blandningen i sig. Jag fick en svidande känsla ganska högt upp i magen som höll i sig i många, många timmar. Riktigt otrevligt!

Nästa stora fråga som jag snart måste förhålla mig till är nedtrappningen. När och hur mycket?



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar