torsdag 26 januari 2017

Löpning i grupp

Fördelar, fördelar och åter fördelar med att springa i grupp. Gemenskapen och den sociala biten är inte att förringa men det som slår mig mest är skillnaden i hur mycket jag pressar mig. Om jag ska ut och köra intervaller själv så finns det framförallt två problem. De äger först och främst inte rum speciellt ofta eftersom det i min värld är så ångestladdat. Nummer två är att jag är övertygad om att jag i grupp pressar mig så mycket mer än om jag hade utfört löpningen själv. Att jaga någon eller att känna flåset i nacken har en enorm betydelse för mig. Tillfredsställelsen när jag "vinner" över någon av de andra är stor. Knäcka motståndaren i backen för att sedan dryga ut avståndet fram till mål. Men även målsättningen att hänga på de där snabba.



Ångesten finns fortfarande kvar men det blir en variation och en ovetskap som är betydelsefull. Det ska bli intressant att se vart det här leder. Hur kommer det att utveckla mig?

Det kommer att bli fler intervaller än tidigare och bara det kommer att ha effekt. Lägg därtill att jag förmodligen pressar mig lite mer vid alla dessa tillfällen än om jag hade gjort det själv.


Slutligen är det värt ångesten eftersom tillfredsställelsen är så stor efteråt. Som jag tidigare nämnt: Det är härligt att känna sig stark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar