tisdag 24 januari 2017

Maten, evolutionen och hjärnan av Göran Burenhult


Göran Burenhult, professor emeritus i arkeologi, redogör för människans ursprung. Var kommer vi ifrån, vad är vi skapta att göra och äta?

Hans utgångsläge är studier av naturfolk, analyser av arkeologiska fynd såsom skelett och nyare vetenskapliga studier.

Det han kommer fram till känns verkligen givet och svårt att ifrågasätta. Jag tycker egentligen att man i de här frågorna kan nöja sig med att utgå ifrån det sunda förnuftet. Så när Burenhult dessutom styrker sina slutsatser med vetenskapliga argument är det verkligen bara att buga, bocka och tacka för den slutliga spiken i kistan. Till exempel skriver han något i stil med att, om människan hade varit skapad för att äta spannmål så hade hon haft näbb. Tydlig poäng!

Egentligen har jag kommit över irritationen över människor som vägrar förstå att vi inte ska vara rädda för fett, att vi historiskt sätt inte har varit i närheten av att äta som vi gör idag och att vi själva är skulden till mängder av alla våra välfärdssjukdomar. Sjukdomar som inte existerar hos naturfolk som inte äter som oss. Samtidigt är det en fråga om samhällskostnader....

Förutom maten tar han upp, motion, uppfostran, amning och sociala bitar som är mycket intressanta. Jag saknar egentligen bara en sak och det är fastan. Den nämner han egentligen inte alls vilket är synd eftersom den intresserar mig mycket.

Det som glädjer mig mest är att den här boken handlar om precis det jag tidigare har saknat. Jag har vid det här laget läst mängder med böcker med liknande tema. Men de hänvisar ofta kort till just det som den här boken tar upp. Pusselbiten som har saknats är nu på plats och den ger förutom ytterligare trygghet i min familjs vägval gällande kost och motion ett litet frågetecken.

Det där med mejeriprodukter...

En av stötestenarna mellan Paleo och LCHF. Bröderna som inte är helt överens.


En suveränt bra bok som borde läsas av alla. Framförallt av de med makt i samhället. För det är verkligen obegripligt hur vi kan fortsätta att äta och leva som vi gör när svaren finns mitt framför näsan. Men det är svårt att se när man blundar eller när ekonomiska medel får en att vägra förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar