torsdag 26 januari 2017

Runt sjön: Aspen

Jag har tidigare skrivit att jag tycker det är roligt att löpa i nya miljöer. Jag tycker även att det är något speciellt med att ta mig runt olika sjöar och har därför bestämt mig för att göra en grej av det hela.

Springa eller cykla till en sjö för att därefter löpa runt den och så hem igen. Jag är igång med blandade resultat. Mitt problem är att jag av självklara skäl vill hålla mig så nära sjön som möjligt. Problemet är att det inte alltid är möjligt. Stigar kanske inte alltid finns eller så upphör de och så får jag plötsligt ägna mig åt lite klättring. Det är både spännande och ibland frustrerande. Nu senast var det riktigt tunga ben och att i det ägna sig åt klättring och dessutom inte riktigt ha koll på vägen är jobbigt.

Hursomhelst är min tanke att dels löpa runt så många sjöar som möjligt samt redogöra för hur det har gått. Kan ju vara av intresse att veta hur löpbart det är, vad det är för typ av terräng och hur den sammanlagda upplevelsen var.

Aspen ca 16 km


Tog högervarv och sprang på bilvägen mot Lerum. Vek av för att hamna närmare sjön vilket visade sig vara ett misstag. Där var det inte löpbart och jag fick delvis springa längs med järnvägsspåret. Väl framme i Lerum var det bara att fortsätta längs med vägen och förbi badplatsen. Asfalt men trevligt eftersom det inte var någon egentlig trafik. Mycket trevliga hus i en fantastisk miljö på "andra" sidan sjön. När vägen tog slut började problemen på allvar. En stig in i skogen, där jag medvetet tog av mot sjön och hamnade i bryderier. Klättring och rejäla stigningar gjorde att mina redan trötta lår började skrika högt. Hittade tillslut till en vettig stig som ledde mig till Humlebadet och då var sjön i princip rundad. 

Mycket asfalt men ändå en trevlig miljö. Hade lite oflyt i skogen men kan jag bara hitta en vettigare stig så kan det här bli en riktigt fin runda nästa gång.


Avklarade sjöar:
Aspen ca 16 km


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar