torsdag 26 januari 2017

Längdskidåkningens lov

Om man har bestämt sig för Klassikern krävs det onekligen att man har ett par längdskidor och att man kan åka på dessa. Inte så mycket att fundera över och därför gjordes inköpet i höstas. Jag var väldigt tveksam. Å ena sidan såg jag det som ett bra komplement till löpningen. Bra att dra ner på den över vintern och låta skidorna ta vid. Samtidigt är vintrarna i Götet som de är.... Den nya skidtunneln, Skidome, i alla ära men labbråtteskräcken gjorde sitt. Det kändes även krångligt. Inte direkt att snöra på sig och ge sig ut och så det där med vallan. Suck.

Nu blev det ju lite snö och Skidtunneln var väl ok. Mina negativa tankar inför det nya började rämna och efter veckan i Sälen är de nu helt borta. Sex dagars åkning, två av dem i skidskola (mycket, mycket bra julklkapp!!!:) gjorde verkligen sitt. På kvällarna längtade jag till morgonen därpå och det där med att få skida i snön omsluten av skog tillfredsställer något djupt inom mig. Fullständigt underbart!

Tekniktipsen vi (även bror) fick var väldigt bra, enkla och självklara. Jag hann tänka att det var lite löjligt att instruktören fick pengar för det. Tids nog hade vi nog kommit på det mesta av det han sa ändå. Tids nog.... Vissa genvägar är onekligen nödvändiga:).

Diagonalen eller växel ett
Skjut ifrån med trampdynan för att få fäste.
Vagga som en anka.
Fram med armarna "snabbt" för att få med fart.
Stolt hållning.
Anpassa frekvens efter lutning och fart.
Gliiiid med foten under höften, ej längre fram.

Stakning med frånskjut eller växel två
Frånskjutet med foten och armar fram samtidigt.
Stolt hållning.
Annars som vid stakning.

Stakning, växel tre
Sug in naveln eller dra upp pungkulorna för att använda de inre magmusklerna.
Sätt i stavarna nära skidorna.
Använd armarna som en hävstång och jobba med mage och rygg.
Staka med bredare armföring ibland för att fördela det jobbiga i armarna (använda fler muskelgrupper).
Sträck/rak rygg efter frånskjut.
Anpassa vinkeln och nedsättning av stavarna beroende på fart och lutning.
Lås armbågarna vid kroppen vid uppförsstakning och hög frekvens.

Vid brant nedförsbacke med sväng fick vi tipset att ploga med en skida och ha kvar den andra i spåret.

Tror det var allt. Det positiva är att jag känner när jag gör rätt/fel och kan därför justera eller behålla. Intressant hur tröttheten påverkar balansen och därmed även tekniken.

På sätt och vis synd att skidsäsongen lider mot sitt slut nu när vi precis kommit igång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar