torsdag 26 januari 2017

Hjärnstark av Anders Hansen


Överläkare Anders Hanson går i Hjärnstark grundligt igenom varför det är så viktigt för vår hjärna att vi rör på oss.

- Stress
- Minne
- Kreativitet
- Intelligens
- Mående

Listan kan göras lång och jag får lite samma känsla som jag har när det gäller kost. En korrekt kost kan göra så mycket för så många hälsoaspekter. Att även motion är viktigt tror jag många är rörande överens om men att det har en så enormt stor roll för vår hjärna och att det är lösningen på så många problem är nog nytt för de flesta.

Det Hanson gör som är så väldigt bra är att han på ett begripligt sätt förklarar vad det är i hjärnan som mår bra av motion och vad det leder till. Mental hälsa är ett vitt begrepp och för min del har det länge varit en drivkraft i min träning. I Hjärnstark får jag jag en del av mina egna upplevelser bekräftade samt en del nya tankar att förhålla mig till. Det som överraskade mig var hur lite motion som krävdes för att se resultat.

Om det var viktigt för mig med motion tidigare så har den biten inte direkt blivit mindre viktig.

Det här är återigen en sådan där bok som borde läsas av alla.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar