torsdag 26 januari 2017

Magiska måndag

Vissa beslut är bättre än andra.

Det här läsåret har jag jobbat 80%. Ledig måndagar. Underbart!

Kliva upp på morgonen utan att känna press och stress att hinna i tid till jobbet. Putta iväg ungarna till skolan och så sen......., drygt fyra timmars total makt. En tid jag fullständigt bestämmer över själv.

Jag börjar alltid med någon form av träning. Humöret, kroppen, årstid, väder och känslan får avgöra. Oftast blir det löpning. Ibland är resten av dagordningen satt, ibland inte. Påfallande ofta har jag mot slutet av löpningen kommit på mig själv med att välja och vraka. Och det är en sådan enorm lyx. Att få komma hem. Alldeles tyst... Vad blir det sen? En kaffe, ett fotbad, boken, städning eller...?

En lättare lunch och så iväg för att hämta den lille. Hem till soffan och lite läsning. Först han för mig, sen tvärtom. Mysigt! Storebror kommer en stund senare. Läxan, sen ut och leka.

Ungarna är pigga och glada. Inte skitslut vilket är risken övriga dagar i veckan. Jag har gott om tid med att pyssla ihop en middag. Skaparglädjen är stor. Det är verkligen riktigt roligt att få kika igenom vad som finns hemma och i lugn och ro röra ihop något vettigt.

Den tidiga middagen känns mysig. Ungarna inte så trötta, istället laddade inför badmintonträningen.

Jag tror på balans. Måndagarna balanserar min vecka. Inte sagt att resten inte är bra, men annorlunda. Full rulle på ett sätt som mina måndagar jämnar ut.

Om det går tänker jag fortsätta såhär. Länge....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar