torsdag 26 januari 2017

Runt sjön: Västra och Östra Nedsjön

Jag har dammsugit eniro på sjöar i närheten och blev sugen på Nedsjöarna i Hindås. Hopp upp på cykeln och iväg. Min plan var att eventuellt ta båda sjöarna på samma dag men kände att det kunde vara vettigt att bestämma det efter hand. Hade inte riktigt klart för mig vad det skulle vara för terräng och därmed hur lång tid det skulle ta. 

Parkerade vid den stora vägen nedanför Hindåsgården och fick för mig att jag skulle börja med den större av de två sjöarna och att jag skulle ta den medurs.

Asfalt förbi en mängd vackra hus och åter asfalt av den där trevliga smala landsbygdsvarianten. Minimalt eller nästan ingen trafik alls och jag trivdes. Sprang lite fel vid ett antal tillfällen när jag som vanligt försökte hålla mig nära sjön men förstod efter ett tag att det var asfalt som gällde den här dagen. 

Skymtade sjön lite då och då. Fantastiskt vackert under årets hittills finaste sommardag. Vattnet gnistrade så där magiskt. Efter ett tag insåg jag att det var Västra Nedsjön och inte Östra som jag studsade runt. Väl framme vid en T-korsning med Östra Nedsjön framför mig beslutade jag mig för att springa runt även den. Knappt någon sjöutsikt alls ledde till att jag blev osäker på när det var dags att svänga. Vägen fortsatte bara rakt fram och de grusvägar som fanns åt höger var privata och /eller återvändsgränd enligt skyltningen. Således höll jag mig till asfalten...



Hade jag tittat på klockan tror jag att jag kanske hade anat oråd tidigare. Asfalt och åter asfalt, vatten på fel sida av vägen och slutligen en skylt där det stod Alingsås. Letade febrilt efter ytterligare en skylt med Hindås, men den stod inte att finna. En vänlig man upplyste mig om att Hindås var åt andra hållet och hjärnan började arbeta febrilt. Jag valde att fortsätta framåt i hopp om att vägen någon gång faktiskt skulle börja ta av åt höger. Till slut kom jag fram till en korsning. Alingsås åt vänster, 10 km och Hindås bakåt, 22 km. Eftersom jag vid det här laget hade avverkat nästan 30 km hade jag i princip redan bestämt mig för att att lifta tillbaka. Den underbara frånvaron av bilar var nu inte lika underbar. Vätskebältet var sedan en tid tillbaka slut och jag ville inget annat än att komma hem, gråta en skvätt och få krama familjen. 


 Jag hade dock tur och fick snart skjuts tillbaka till cykeln och ryggsäcken med mer vätska. Jag är evigt tacksam till mannen i budbilen och pensionärsbilen som förbarmade sig över mig.

Jag kunde vid mitt liv inte förstå hur jag kunde missa att ta mig runt. Väl hemma igen och en mer noga titt på kartan visade att det hela faktiskt inte var helt givet. Något jag kanske skulle ha tagit reda på innan?


En reflektion över dagens tur är att det faktiskt var ganska trevligt med landsvägslöpning. Inramad av skog och vackra sjöar med mycket lite trafik var på många sätt underbart. 

Avklarade sjöar:
Aspen ca 16 km
Kåsjön ca 7 km.
Landvettersjön ca 12 km
Stora Härsjön drygt 13 km
Surtesjön drygt 7 km


Rådasjön  ca 12 km

Misslyckade sjöar:
Hålsjön 
Nedsjöarna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar