tisdag 24 januari 2017

Göteborg simmet 2014


Delsjön i regn och rusk, en fastande, frusen jag och ändå kändes det lockande att få göra min första simtävling. 

I vintras hade jag slitna vader och tänkte att det kunde vara lämpligt med en alternativ träningsform. Valhallabadet nästa, för simning vet jag ju är ett riktigt skonsamt och bra alternativ. Enda problemet var att jag inte kunde crawla. Optimistisk som jag är tänkte jag att det inte kunde vara några större problem att lära sig. Hopp i bara. 

Det var fruktansvärt! Jag sparkade som en dåre och tyckte att det var otroligt jobbigt att inte få andas precis när jag ville. 50 meter crawl var inte genomförbart med tio meter kvar fick jag stanna upp frustande och pustande som en blåsbälg. 

Ångesten var påtaglig inför varje gång jag skulle ta mig till Valhalla för att göra mina 1000 meter och det som framförallt fick mig att ta mig dit var bastun och min snålhet. Jag hade ju faktiskt köpt ett tio-kort.

Vändningen kom med brorsan. Först och främst var det trevligt med sällskap. Att dela en pina är alltid bättre än att genomlida den själv. Utöver detta gav han mig tips gällande benspark, andning och armtag. Vi investerade både i en så kallad dolme, att ha mellan benen, för att bara jobba med armarna och den gjorde verkligen susen. Tekniken blev bättre. Andningen kändes mer och mer hanterbar och plötsligt försvann ångesten och det blev riktigt trevligt att simma. En våtdräkt blev nästa investering. Från början var jag tveksam till det inköpet men med tanke på mina framtida planer (återkommer om dem vid ett senare inlägg) insåg jag att det var nödvändigt. 

En hel del simning i sommar gjorde att jag kände mig väl förberedd inför Göteborg simmet.


Väl på plats var det roligt att känna den där tävlingskänslan igen. Lite pirr och förhoppning ger en härlig känsla innan startskottet går. Väl i Delsjön var det inte så mycket att fundera på. Det var bara att plaska på. Min tanke var att klara det på under 25 minuter men jag hamnade närmare 20 minuter och blev både förvånad och nöjd.

En reflektion i efterhand var att det är rejäl skillnad på cykel- och löpartävlingar gentemot en simtävling. Vid cykel- och löpartävlingar kan du ta rygg på någon eller jaga en annan. Vid en simtävling är dina medtävlanden mest i vägen. Med det sagt att när tävlingen väl är igång tycker jag att det är mycket roligare med de första två än med simningen. Det skrämmer dock inte bort mig från simningen men det var ändå en intressant erfarenhet.


Nästa gång jag tävlar i simning kommer det inkludera både cykel och löpning efteråt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar