torsdag 26 januari 2017

Från runkeeper till klocka

Jag har nu i ett antal år tagit hjälp av runkeeper för att bokföra min träning. Ett fantastiskt redskap som både engagerar och motiverar. Från början var det så spännande att kunna se var i skogen jag hade varit. Så småningom blev det även roligt med alla siffror. Hur långt, hur fort och hur ofta?



Efter hand har jag dock känt av vissa begränsningar. Inte med runkeeper i sig, den kommer jag fortsätta använda som en träningsdagbok, utan med telefonen. Dessa begränsningar har fått mig att spana in på det här med puls/GPSklocka. Här finns flera fördelar som telefonen inte kan matcha men tyvärr även vissa nackdelar:

Fördelar
- Vattentät - Jag behöver inte oroa mig för regn och jag kan simma med den. Viktigt med tanke på          mina kommande triathlontankar.
- Avsevärt längre batteritid - otroligt viktigt eftersom jag vill att mina längre turer ska registreras.         Något jag har insett inte kommer att kunna ske med telefonen.
- Bekvämare - Telefonen skumpandes i en ficka eller fastsatt på armen är klart sämre än en klocka på   handleden.
- Utomlandsanvändarvänlig - kostar inte skjortan att registrera en tur när man är iväg.
- Oändliga träningsverktyg som innefattar puls, intervaller och mycket mycket mer. Jag kommer nog   inte att använda mig av hälften. 


Nackdelar
- Ingen musik eller ljudbok - Visserligen något jag använder mig av allt mer sällan.
- Ingen kamera.
- Ingen möjlighet att kontakta någon vid en eventuell skada/olycka mitt ute i skogen. Förutsatt att        täckning finns.

Fördelarna överväger klart nackdelarna och därför har jag tänkt mig att en klocka skulle kunna bli en fin julklapp. Föra veckan tog jag mig till Naturkompaniet för att prata lite med dem och för att prova. Ville känna hur stor och klumpig den verkade. Givetvis reades den ut och jag inhandlade.


Tomten kom tidigt i år... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar