tisdag 24 januari 2017

Löparglädje av Rune Larsson


Legenden Rune Larsson har i Löparglädje sammanställt sina tankar om löpning. Alltifrån hur han tycker att du bör göra som nybörjare till hur du bör agera som ultralöpare. Han ger tips och idéer om det mesta och det kan egentligen sammanfattas i två punkter. Det ska vara trivsamt och det gäller att hitta lösningar och tillvägagångssätt som passar en själv.

Jag tycker att boken är väldigt bra. Till en början kändes den väl pedagogisk och jag fick för mig att han kanske gapade över en för stor läsarkrets i försöket att täcka in allt ifrån nybörjaren till den erfarnaste av ultralöpare. Men det blir bra, riktigt bra sett ifrån min synvinkel. Jag är inte i närheten av Runes erfarenheter men det har ändå blivit ett antal mil och med det tankar och idéer. Många av dessa stämmer väl överens med Runes vilket känns både stort och roligt.

Tidigare har jag bara lyssnat på Rune Larsson via olika poddar och jag tycker att min bild av honom förstärks i och med den här boken. En väldigt positiv man med en enorm välvilja i att få folk att förstå tjusningen med löpning. Titeln Löparglädje är därför given för det är verkligen vad han förmedlar.

På något sätt ligger det för mig precis rätt i tiden med att läsa den här boken just nu. Jag har verkligen sett fram emot att få ställa om från fart till distans och de två senaste turerna har varit lugna rofyllda pass med massor av löparglädje. Jag är enormt sugen att ge mig ut med ryggan. Långt ska det vara och helst i ny och okänd terräng. Ge tusan i tempo och tider och bara njuta. Semestern närmar sig och med det möjligheter...


För övrigt vill jag absolut veta mer om hans strapatser och äventyr. Måste kolla vad som finns i bokväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar