torsdag 26 januari 2017

Runt sjön: Landvettersjön

 Kommer från Partille och tar av höger mot Mölnlycke. Utsikten är fin men trafiken alldeles för intensiv för att upplevelsen ska vara positiv. När jag närmar mig änden på sjön blir jag lite fundersam över när jag ska vika av. Tar in på Rådanäsvägen och hamnar vid ett bryggeri som ligger fantastiskt vackert vid sjön. Tyvärr tar det stopp där eftersom klippväggarna vid vattnet tydligt visar att det inte går att löpa längre. Det blir klättring i några minuter för att sedan komma över på en ny asfaltsväg på andra sidan. Vägen är knappt trafikerad alls och ligger precis ovanför sjön. Trevligt, trevligt. Jag hinner tänka att här ska jag minsann cykla en dag. Denna tanke får sig en snyting när jag kommer fram till Hällsnäs. Där vid grindarna tar vägen slut.



Vända för att hitta en tidigare avtagsväg eller hoppa upp på järnvägsspåret?

Det är himla svårt att springa på ett järnvägsspår. Stenarna är så stora att det förutom att det är obekvämt är direkt farligt för fotlederna. Istället skuttar jag på syllarna och det är bannemig inte lätt. Total fokus både på var jag sätter fötterna och vad mina paraboler registrerar. Efter ett antal minuter kommer jag fram till en tunnel. En smal och jäkligt svart tågtunnel och jag kan inte låta bli att skratta lite eftersom tanken ändå finns där. I ett litet ögonblick överväger jag, men framförallt mörkret hindrar mig. Nog för att jag kan vara lite speciell och smågalen, men jag är ju inte helt rubbad.

En liten stig tar mig över tunneln och in på en liten grusväg och sedan asfalt och så är även den här sjön rundad.

Jag har svårt att se att jag kommer att ta mig runt Landvettersjön igen. För mycket trafik på ena sidan och inte löpvänligt på för stora delar av den andra sidan. Kan visserligen vara så att jag hade kunnat svänga av före Hällsnäs men när jag har tittat på det i efterhand har det inte verkat så. Oavsett så hade det lett mig en bra bit ifrån sjön och det intresserar mig inte så mycket.

Avklarade sjöar:
Aspen ca 16 km
Landvettersjön ca 12 km











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar