tisdag 24 januari 2017

Ett sötare blod av Ann Fernholm


I drygt 1,5 år har jag ätit enligt LCHF. Och nej jag var inte överviktig. Däremot var jag väldigt nyfiken eftersom allt jag hade läst om det verkade så vettigt. Idag finns det inte en chans att jag skulle ändra på mitt sätt att äta. Min kropp är mitt tempel och jag tänker vårda det ömt. Alltså! Fortsatt LCHF....

Litteraturmässigt var det Jonas Colting med Den nakna sanningen som fick upp mina ögon för det här sättet att äta. Därefter Andreas Eenfeldt med Matrevolutionen och via hans blogg kostdoktorn.se har jag plöjt igenom massor på nätet. Det betyder att jag under en längre period även har följt Ann Fernholms blogg ettsotareblod.se. Jag har även sett och hört henne i olika intervjuer och liknande. Hon är en kvinna som imponerar stort. Kunnig och otroligt förtroendeingivande. Därför var det en självklarhet att så småningom även läsa hennes bok Ett sötare blod.

Det finns en kick i att läsa om någonting som jag redan är övertygad om. Det är som om den där lilla bekräftelsen ger mig en extra motivationsskjuts trots att det egentligen inte behövs. Sockrets och kolhydraternas påverkan på våra kroppar är utan tvekan något man måste vara väl medveten om. Tyvärr är det många som har mycket kvar att lära. Nu har jag visserligen slutat med att försöka övertyga andra men kraften och viljan att stå på mig och se till så att mina barn får det bästa i matväg som jag kan erbjuda dem har aldrig varit starkare. Och det är sorgligt nog enormt viktigt eftersom man av en större majoritet ses som en avart när man vägra barnen godis, saft, läsk och andra gifter.

Boken förklarar sakligt och tydligt hur det förhåller sig mellan framförallt sockret och våra kroppar. Övervikt, diabetes, högt blodtryck, cancer mm påverkas alla av hur mycket socker vi stoppar i oss. Det blir aldrig vetenskapligt krångligt, till och med jag förstår och det är omöjligt att tappa intresset för boken. Det jag tycker alldeles extra mycket om är att Fernholm så tydligt förklarar framförallt genom riktigt bra liknelser. Här kommer ett exempel från slutet av boken:

"Motion fungerar på ett liknande vis. När personer från livsmedelsindustrin idag argumenterar mot en sockerskatt, säger de ofta att sockret inte är boven, utan att vi rör oss för lite. Det är som att säga att socker inte är farligt för tänderna, utan att problemet är att vi borstar tänderna för dåligt" (s 219)


Den här boken borde alla läsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar