tisdag 24 januari 2017

Manuskriptet från Accra av Paulo Coelho


Jerusalem är på väg att bli intaget av korsfarare. Kopten, en lärd man, samlar befolkningen för ett möte. Och det är det här mötet som är själva handlingen i boken. Ett möte där Kopten svarar på centrala funderingar och frågor om livet.

Jag har sedan en längre tid tillbaka slutat köpa böcker. Biblioteket är numera min ständiga leverantör. Men den här boken tänker jag köpa. Den ska ligga på nattduksbordet. Alltid!

Jag ska köpa flera exemplar. Inte för att bygga en hög. För att dela ut...

Boken är det bästa jag läst. Så mycket visdom. Jag samlar på citat liksom det som står på baksidan av boken. "Du är inte besegrad när du förlorar, utan först när du ger upp."


Det är som om kapitlen i boken är sådana här citat i lite längre form. Kapitel att komma tillbaka till. Att ta fram när de behövs. För svaren på många av våra livsfrågor har vi egentligen redan men de tenderar att gömma sig i negativa dimmor inom oss och när det blir så tänker jag plocka fram den här nyckeln som låser upp och förgyller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar