tisdag 24 januari 2017

Lycka! av Howard C Cutler


Lycka! är en handbok i konsten att leva av Howard Cutler med bistånd av Dalai lama. Cutler bygger sin bok på intervjuer med Dalai lama och resultatet blir riktigt bra.

Hur blir jag lycklig? Svaren är allt som oftast självklara när man läser om dem men varför är de inte så självklara i praktiken?? Stress, märkliga krav och underliga prioriteringar är det som gör mig irriterad i vardagen. Jag vet om det men har allt för sällan kraften att förändra mitt beteende. Förhoppningsvis kommer den här boken att hjälpa mig. För när den egna analysen väl har ägt rum känns det som om man har det hela svart på vitt. Då finns inga ursäkter för att inte åtgärda och förbättra.

Ett exempel från boken är att man ska försöka undvika de situationer som får en på dåligt humör. För min del är det utan tvekan så att jag blir en direkt dålig pappa när jag är stressad. Alltså är lösningen enkel. Undvik att försätta dig i sådana situationer.... Nu när jag har detta i bakhuvudet har jag även en möjlighet att förändra och förändra ska jag. Medvetenheten måste finnas i "stridens hetta". Det går inte att enbart vara efterklok.

Mycket i boken handlar även om förståelse, medkänsla, empati och tålamod. Egenskaper som man alltid kan förbättra men det görs inte på egen hand. Det gäller att träna sig på detta lika mycket som allt annat. Det kanske till och med går att kombinera en joggingrunda med vissa mentala övningar?!


Sammantaget tycker jag att Lycka! är en bra och viktig bok. En av de där som kanske kan förändra/förbättra mig som människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar