tisdag 24 januari 2017

Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt


För drygt tre månader sedan övergick jag, efter att ha läst Den nakna sanningen av Jonas Colting, till LCHF kost. Under den här tiden har jag bekantat mig med kostdoktorn på nätet och där fått ännu mer kött på benen. Det kändes därför naturligt att även läsa hans bok Matrevolutionen. Eftersom jag i princip har dammsugit www.kostdoktorn.se känner jag igen mycket av det som skrivs i boken men det fungerar som lite repetition vilket verkligen är nödvändigt. Boken är oerhört bra och lägger en vetenskaplig sida till LCHF som Colting saknar. Inte för att Colting behöver det, han vädjar till det sunda förnuftet som ju fick mig att bli en anhängare. Hursomhelst är det nödvändigt med en vetenskaplig infallsvinkel eftersom den bekräftar det sunda förnuftet (vilket är viktigt gentemot alla tvivlare).

Boken borde verkligen läsas av alla, om den inte övertygar så ger den i alla fall en tankeställare som borde få de flesta att fundera på vad det egentligen är för något vi stoppar i oss.

Våra matvanor verkar för övrigt vara något av det känsligaste man kan diskutera. Jag har sällan mött så många människor som livligt och känslosamt argumenterar för något de uppenbarligen inte vet så mycket om. Vi har i så många år blivit "matade" med att hålla oss ifrån fet mat och istället äta kolhydrat efter kolhydrat att det inte spelar någon roll vad man säger. Det blir nästan som en personlig förolämpning när jag argumenterar för det vettiga med LCHF kost istället för kolhydratbomberna många trycker i sig. Den lilla vinsten i diskussionerna brukar vara att det kanske är en idé att minska på kolhydraterna men att man fortfarande är rädd för fettet. I alla fall ett steg åt rätt riktning.


I vår upplysta värld där jorden inte längre är universums medelpunkt kanske man ska ha ett öppet sinne och fundera på om gamla sanningar kanske inte längre stämmer. För hur hade vår värld sett ut idag om vi inte hade ifrågasatt de gamla sanningarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar