tisdag 24 januari 2017

Den nakna hälsan av Jonas Colting


Jag har precis läst en bok som kommer att förändra framtiden för mig. Frågan är bara hur mycket? Får jag med mig familjen på detta? Vill jag det? Kan jag förändra mig utan att påverka resten av familjen?

För ett och ett halv år sedan fick jag tummen ur och börjande motionera regelbundet. Inte för att jag hade varit stillastående men jag fann ursäkter för att inte hålla den kontinuitet i min träning som jag egentligen behövde och ville. Målsättningen blev Göteborgsvarvet 2011 och sedan dess har jag fortsatt att träna regelbundet. I första hand löpning och cykling men även en del fotboll och tennis. Nu börjar jag finna nya mål såsom att cykla till Oskarshamn, Tjurruset i Stockholm eller varför inte Klassikern?

Helt rätt i tiden kommer Colting med Den nakna hälsan. En del av mina egna tankar och idéer får här näring samtidigt som Colting öser på med massor av intressanta aspekter som jag är på väg att svälja med hull och hår. Min fru har nog redan ångrat att hon köpte boken.

Hans grundtanke är att vår mänskliga ritning har utformats under miljoner år och att vi därför är skapta att leva och äta på ett givet sätt.

Varför medicinera i förväg? Varför solskydd? Spring barfota! Mer fett och proteiner! Det här är exempel som boken tar upp och som framställs med tydlig självklarhet. Colting menar att vi delvis blir förda bakom ljuset av vinstdrivande företag som inte är speciellt intresserade av vår hälsa, däremot av att den egna plånboken blir fetare. Han ser oss som en generation av försökskaniner som blir istoppade en massa E-produkter, socker och industriellt tillverkade matvaror som är kemiskt sammansatta. Vi äter ihjäl oss och blir bara sjukare och sjukare i alla möjliga olika åkommor som oftast har med vad vi stoppar i oss att göra. Samtidigt letar vi genvägar i allt från magiska träningsupplägg till märkliga pulver för att så snabbt som möjligt komma i rätt kondition.

Svaret är istället enligt Colting att skala av allt tillgjort och onödigt för att gå tillbaka till det som verkligen är anpassat för oss. Det naturliga. Vår fysik är grundlagd för flera 100 000-tals år sedan och är anpassad till att äta det naturen kunde ge, dvs bla fett och proteiner. Djurskötarna ger ju inte leijon pasta, flingor eller annat kolhydratrikt. De får kött!!!! Inte heller vi bör äta annat en det naturen kan ge oss i dess oskalade form. Träning måste dessutom ske regelbundet för att vi ska må bra.

Han använder sig inte av källor i sin bok utan vill att man ska använda sitt egna kritiska tänkande för fundera på om det han tar upp är rimligt eller inte. Min uppfattning är utan tvekan att han har massor av poänger. Jag är villig att göra en del förändringar i framförallt mitt ätande. Återstår att se vad det kommer att få för effekt.


Vi är så insnöade i gamla sanningar att vi inte ens ser andra alternativ. Den här boken får en att tänka. Nu lägger jag den på min frus nattduksbord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar