Varför Lärarhälsocoach?

Min utgångspunkt är att välmående lärare har en större möjlighet att få välmående och högpresterande elever.
Idag är det inte riktigt så.


Foto: Peter Wretmo
Många lärare är stressade och mår dåligt. Kort- och långvariga sjukskrivningar har blivit en självklarhet som leder
till vikarier och uteblivna lektioner. Förutom att det berör läraren i fråga påverkar det givetvis även eleverna samt
de kollegor som är på plats och tvingas dra ett tyngre lass. Vad priset är i utebliven kvalité är svårt att spekulera
kring men jag är övertygad om att alla är överens om att det bästa är att ”A-laget” är på plats och mår bra. För
övrigt kostar all frånvaro givetvis oerhört mycket pengar.


Jag har jobbat som lärare sedan 2004 och tycker att jag har hittat en mängd med nycklar för att hålla mig frisk och
nöjd med en vettig balans mellan arbetsliv och privatliv. Jag har dessutom kommit till “insikt” vad gäller en mängd
med arbetsrelaterade frågor:


När är det arbetstid och inte? 
Hur ska jag prioritera arbetsuppgifterna? 
Hur håller jag nere kravnivån och stressen? 
Vad är rimligt att göra utifrån förutsättningar?
Hur gör jag för att fokusera och vara nöjd med allt jag gjort istället för att fokusera på allt jag inte hinner med?
Hur hanterar jag elever, föräldrar, chef och kollegor?
Hur hanterar den ständigt växande mejlkorgen?
Hur blir jag mer effektiv med planeringar och efterarbete?
Hur tar jag på bästa sätt tillvara på min förtroendetid?
Hur hanterar jag känslan av att inte räcka till?

Foto: Peter Wretmo
Mina svar på ovanstående frågor är något jag vill dela med mig av i form av föreläsningar, workshops
och individuell coaching. För lärare men även för andra yrkesgrupper eftersom dessa frågor och svar
inte är isolerade till läraryrket.