lördag 15 januari 2022

Min första 72 timmars fasta

Så var det dags att ta fastan till nästa nivå. Jag har ju fastat i många år (ej i sträck...:) och länge tänkt att det skulle vara intressant att prova en 72-timmars. Har vid ett antal tillfällen tidigare som mest gjort 48 timmar. Mer om varför jag fastar och hur jag upplevde 48 timmars fastan här:

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2019/09/fasteexperiment-nasta-niva-i-min-fasta.html

Upplägget den här gången påminner om mina 48-timmars fastor:

Intag: Vatten, kaffe, te, buljong och salt. Cellexir och MCT-olja på morgonen och magnesium på kvällen. Ska man vara riktigt strikt är det bara vatten som gäller men jag är inte där än och känner att det kan finnas en vits med att se fram emot något under dagarna såsom en kopp kaffe.

Träningsplan: Som vanligt. Extra styrketräning om jag hinner med.

Mätverktyp: Måttband, våg, blodsockermätare och ketonmätare. 

De mätverktygen som ska bli mest intressanta är blodsockret och ketonerna. Tyvärr har jag lågt förtroende för min blodsockermätare eftersom den tidigare tydligt visat att den inte går att lita på. Har troligtvis att göra med att det varit skit bakom spakarna men tror inte att det bara berott på det. Är man i ketos ska blodsockermätaren visa omkring 4 mmol eller lägre. Är hursomhelst nyfiken på vad den kommer att visa.

Ketonmätningen är ny för mig. Innan den här fastan blåste jag i min brors mätare och fick 17ppm. Tyvärr fick jag min mätare först dag 3 och har således bara resultat från den dagen eftersom jag inte hade möjlighet att ta mig hem till min bror dag 1 och 2. Det luriga med ketonmätaren är att värdet är väldigt individuellt. Principen är att om man har över 10ppm är man i ketos men värdena kan ändå betyda olika för olika individer beroende på mängden fett på kroppen längd, kön samt när man väljer att mäta. Före eller efter träning, före eller efter matintag. Det betyder att 31ppm kan vara ett bra resultat för en person medan 131ppm kan vara ett "lika bra" resultat för en annan.

Min sista måltid inför fastan avslutades söndag kväll vid 18. 

Dag 1 Måndag

Vägde in mig på morgonen 75,4 kg, tog blodsockret 4,8 mmol och mätte magens omkrets 84 cm. Tog blodsockret igen på kvällen och fick då 4,2 mmol. Tyvärr ingen ketonmätning eftersom jag ännu inte hade fått hem den.

Träning: Löpning 9 km och 30 minuters styrketräning.

Finns inte så mycket nytt att skriva om efter dag 1. Bra med energi hela dagen och inga problem att gå och lägga sig. Satt med vid två måltider när andra åt vilket naturligtvis känns lite märkligt men som inte innebar några problem. Tankens makt är stor och när jag väl bestämt mig är det inte svårt att avstå mat trots att det luktar gott. Sömnen något sämre likt de gånger jag fastat i 48 timmar.

Dag 2 Tisdag

Blodsocker på morgonen 4,7 mmol och på kvällen 3,9 mmol. Fortfarande ingen ketonmätare....

Träning: Löpning 20 km och 45 minuters styrketräning. 

Det blev en riktigt skön och lugn löpning där det mest intressanta var törsten. Jag dricker aldrig när jag springer omkring 20 km och tänkte inte göra det den här dagen heller. Kände mig dock torr i munnen på morgonen innan jag gav mig iväg och drack därför lite extra. I och med att man inte äter finns risk att vätskenivån i kroppen blir sämre men påfyllningen innan visade sig vara tillräcklig. 

Kände mig full av energi hela dagen och var grymt produktiv med att exempelvis skriva ett antal kommande inlägg. Lite speciellt är det att stå och laga mat till familjen när man har fastat i 48 timmar men samtidigt var det inga problem. Förunderligt hur stor makt tanken har. Sömnen klart bättre den här natten men var lite frusen och var tvungen att lägga på en filt ovanför täcket. Utgick ifrån att jag skulle bli tvungen att sparka av mig efter en stund alternativt vakna sjöblöt men icke. Låg med täcke och filt hela natten vilket aldrig händer annars. Mycket intressant. Måste ju haft med fastan att göra?

Dag 3 Onsdag

Blodsocker på morgonen 4,1 mmol och på eftermiddagen 3,8 mmol på eftermiddagen. Ketonvärde efter 70 timmars fasta 46ppm.

Träning: Löpning 8,5 km och 30 minuters styrketräning.

Liksom dag 2 kände jag mig torr i munnen på morgonen men eftersom jag inte skulle springa så långt brydde jag mig inte om det. Löpningen kändes förvånansvärt bra med tanke på löpningen och benstyrkan dagen innan. Även styrkan kändes bra. 

Riktigt bra energi hela dagen och en magisk känsla i att fastan inte på något sätt var "värre eller jobbigare" än dag 1. Jag upplever verkligen ingen skillnad negativt. Snarare i så fall att energin och kreativiteten ökar. Fantastiskt.

Cirka kl 20 var det dags att äta igen. Efter drygt 72 timmars fasta visade vågen 73,7 kg och måttbandet 84 cm.

Mätresultat efter maten:

Ketoner: Onsdag kväll 139ppm, torsdag morgon 146ppm.

Blodsocker: Torsdag morgon 4,2mmol

Sammanfattning

Vikten: 75,4 kg vid start och 73,7 kg vid fastans slut. 74 kg söndag morgon tre dagar efter experimentet. Har inga vidare tankar om detta. Tycker att det mest är lite intressant. Viktigt dock att inse att vikten vid fastans slut inte är "korrekt" eftersom kroppen då inte har någon mat/avföring i tarmarna på väg ut samt att vätskebalansen inte är 100%. Kommer vikten rent av att smyga upp igen till ursprungsvikten om ett tag?

Måttbandet/bukmåttet: 84 cm både vid start och slut överraskade lite eftersom det var skillnad förra gången jag mätte vid min första 48 timmars fasta. Jag antar att fettet togs från andra delar av kroppen.

Blodsockret: Drygt 4mmol under hela perioden. Det är ju inte bara kolhydrater och socker som påverkar blodsockret i kroppen. Stress (vilket bland annat fasta är), kaffe, träning mm kan också påverka. Jag antar att det hade kunnat lega lägre bara genom att avstå kaffe.

Sömnen: Sömnen totalt något sämre än normalt. Jag utgår ifrån att det har att göra med att fasta i sig ger ett stresspåslag. Intressant att jag blev mer frusen sista natten. Jag vaknade även tidigare än vanligt de här mornarna vilket spontant känns negativt. Samtidigt vaknade jag klarvaken och var pigg och full av energi under dagarna.

Träningen: Totalt 37,5 km löpning och 1 h 45 minuters styrketräning. All träning kändes väldigt bra. Fick till min glädje in extra styrka vilket ska vara fördelaktigt just under fasta. Tyvärr har jag inte mycket till vikter att tillgå hemma och på jobbet så belastningen var inte så hög som jag hade velat men det kändes ändå väldigt givande.

Huvudet: Här upplevde jag den tydligaste skillnaden. Jag är vanligtvis pigg och full av energi men nog sjutton nådde detta en nivå högre. Har varit på riktigt, riktigt bra humör och varit väldigt kreativ. Intressant med de tidigare mornarna och piggheten där men även mot slutet av dagen har jag varit mycket piggare än vanligt. Jag är allt annat än en kvällsmänniska och vanligtvis brukar min bokläsning i sängen efter några blad bestämma när det är dags att släcka men de här kvällarna har det varit klockan som har fått styra. Mycket intressant.

Allmänt: Jag är lite lyrisk över den här erfarenheten. Att läsa om saker är en sak men att uppleva dem är något helt annat. Sammantaget har den här fastan varit oerhört positiv och återuppväckt insikten om hur styrda vi är av vårt mentala jag. Jag är väldigt van vid att fasta och att motstå mat är inte svårt förutsatt att man har bestämt sig på förhand. Hungern knackar lite lätt på dörren och frågar om vi inte ska äta snart. När svaret blir nej försvinner den för att återkomma senare och då med samma lätta knackning. När huvudet däremot är inställt på att det är dags att äta blir knackningen betydligt hårdare och välkomnandet stort oavsett om fastan varat i 16 timmar eller 72. Fascinerande. Måste lägga till att det tydligare ska vara jobbigare att fasta om utgångsläget är en kolhydratrik kost men det har jag själv inga erfarenheter av. 

Det jag framförallt vill åt med min fasta är autofagin (cellstädningen) och för att boosta hormonerna i kroppen. Inget av detta går/har jag möjlighet att mäta och det är också därför jag har velat mäta allt annat ovan. Men det jag kanske allra mest har fått ut av detta ligger på det mentala planet. Den här fastan har gjort mig ännu starkare. Att dag 3 kändes precis lika enkel som dag 1 är häftigt och får mig att känna grymt stark fysiskt men kanske framförallt mentalt. 

Slutligen. Mat är fantastiskt gott och den kanske största njutningen vi har och kan få varje dag. Det är tråkigt att inte få äta. 



4 kommentarer:

  1. frågan är om det är nyttigt att träna och inte tillföra energi på lång sikt +

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt det jag har läst på området kan jag inte se vad som skulle vara onyttigt. Energin finns där....

      Radera
  2. Intressant!! Vsd åt du när du avslutade fastan?

    SvaraRadera