torsdag 6 januari 2022

Kunskap leder tyvärr ofta till motvind

Leder kunskapens källa verkligen alltid till gott? Svaret är givetvis nej men i många fall är det även som ett tveeggat svärd där fördelarna tveklöst har med sig ett många gånger tungt bagage. 

Barnuppfostran och skärmtid. Kost och klimatfrågor. Solskyddskrämer, mediciner och vaccinationer. Och nu Covid. 

Ovan är några exempel på ämnena där jag läst och lyssnat massor. Utbildat mig av nyfikenhet. Gått in i ämnet med förkunskaper eller i princip helt tom. Med förutfattade meningar och övertygelser ibland och ibland med enbart ren och skär nyfikenhet. Ibland har mina övertygelser stärkts men det har också hänt att nya dörrar har öppnats och jag har fått ändra uppfattning.

Gemensamt för alla exemplen ovan är att de alla har gjort mig och ibland min familj till en avart. Vi tänker och gör inte som alla andra. Dagispersonalen hade till exempel svårt för att vi inte solskyddskrämade våra barn. Det har blivit en motvind som vi fått lära oss att leva med. En motvind som många gånger känts ganska jobbig eftersom det är jobbigt att inte tycka och göra som alla andra. Extra jobbiga när mina beslut som förälder till viss del skapat och skapar ett utanförskap för mina barn. 

De har till exempel inte fått socker eller skräpmat i tid och otid som alla andra. De har fått en bråkdel av skärmtiden och fått lära sig att utomhus är normen även om gatorna är tomma på andra barn. Ja, till och med när det regnar!

Kunskaperna har lett till insikter. Insikterna till genomförande och det har inte varit en enkel resa. 

Men exemplet ovan har lett till en sorts utanförskap som vi valt själva. 

De senaste två åren har på många sätt varit de märkligaste i våra liv men följer ändå samma mönster som i många andra frågor. 

Jag har läst, läst och läst. Lyssnat och funderat. Fått en övertygelse och tagit beslut. Återigen har det blivit motvind men den här gången av ett helt annat slag och orsaken är både given och fruktansvärd.

Och den stora frågan är varför? Varför hamnar jag så ofta i motvind? Varför kan jag bara inte tycka, tänka och göra som alla andra? 

Svaret är ledsamt nog kunskap. 

Media i stort och våra politiker har de senaste två åren gjort ett uruselt arbete. 

Medias uppgift är att: Informera, granska, förklara och underhålla. Detta har brustit grovt eftersom det gjorts oerhört ensidigt. Istället för att sköta sitt jobb, att kritiskt granska och förklara har man valt sida och medvetet skrämt upp befolkningen och serverat ett: "Så här SKA man tycka, tänka och göra". Trots att det funnit mängder med tveksamheter och annat information än det som de valt att ta upp. För det gäller att vara medveten om just detta. Våra medier väljer vad de vill ta upp. 

Politikerna.... Om man skulle fråga dem: Vad är viktigast för dig. Att få/behålla makt eller folkets bästa? Vad väljer du då? 

Vinden är så stark att i princip ingen politiker vågar annat än att sätta upp seglet och glida med. Ideologierna som borde vara grunden i deras åsikter slängs åt skogen så fort de blåser tillräckligt hårt. Invandringsfrågan är ett ypperligt exempel på hur partierna de senaste åren sträckt upp fingret i luften och ändrat riktning. Att vi nu med hurrarop har satt stenen "Låtossbegränsadedemokrastiskarättigheterna" i rullning verkar inte vara något problem för något parti. Det blåser ju trots allt åt det hållet. 

Inte att förglömma individen. Läkare, professor, politiker, lärare eller bara vem som helst. Vi är alla individer även om vi alltid tillhör grupper. Hur många av oss vågar säga ifrån? Med risk för ekonomiska och sociala repressalier? Inte många. Vilket även det leder till en förstärkt vind eftersom den inte får något ärligt motstånd. För eftersom världen har bestämt sig för vad som är godhet och rätt är man ju en idiot om man frivilligt hoppar upp på korset när pöbeln står där med hammare och spik. Förståeligt. Men inte bra.

Ja. Jag är medveten om att vi i eländet haft tur (som vanligt) att vi lever i Sverige. De flesta andra länder har ju knappast hanterat detta bättre. 

Men. PK-vinden behöver en allmänhet. Den stora massan. Vinden.  

Hur många läser överhuvudtaget? Hur många tar sig förbi rubriker och ingresser. Hur många letar på egen hand upp fler källor?

Att utbilda sig kräver tid. Givetvis är det en fördel med intresse men grunden är alltid tid. En tid få vill lägga. Så vad gör man då?

Jo, det vi i Sverige är bäst i världen på. Vi litar på myndigheterna och de vita rockarna (som får utrymme i media). Auktoriteterna som minsann kan det här. Så enkelt och så bekvämt. För de har ju aldrig fel..... Tyvärr räcker det med att studera de senaste hundra åren för att hitta mängder med felaktighet. Naturligtvis. Vi är ju alla människor och ingen är ofelbar. Därmed riskerar vi att missa de där andra vita rockarna som har en annan åsikt. Vem/vilka har rätt? Ge mig allas argument och åsikter (framförallt de som inte är så många), säger jag, så att jag får en ärlig chans att bilda mig en uppfattning. 

Jag för min del kommer alltid utgå ifrån att det är jag själv och ingen annan som är ansvarig för min hälsa. Det är också därför jag är villig att befinna mig i motvind. Den stora skillnaden nu gentemot tidigare är att staten försätter mig i utanförskapet och inte jag själv. De vet bäst och försöker tvinga den okunniga massan via repressalier till "rätt" beslut. Och eftersom rapporteringen är så bristfällig tycker den stora massan att det är helt rätt. 

Detta får mig inte helt osökt att tänka på alla böcker, filmer och tv-serier där den stora okunniga pöbeln gör fel och där hjälten rak i ryggen går i motsatt riktning.

Jag är inte intresserad av att framställa mig som förmer än någon annan. 

Jag kan ha fel. Det är och kommer alltid att vara min utgångspunkt. Och har jag fel ändrar jag mig. Men det är inte den stora massan som bestämmer det åt mig. Och det är inte den stora massan som per automatik har rätt. Det är fakta, argument och kunskaper. All fakta! Alla argument!

Och vad gäller Covid börjar jag faktiskt ändra mig något. Jag har fram tills nu hela tiden varit positiv till vaccinationen. Jag har varit övertygad om att alla som är i riskgrupp bör ta den. Nu börjar jag dock vackla....., men det vågar jag inte säga högt.

Som jag säger till mina elever. Ni har säkert en åsikt om abort, dödsstraff, dödshjälp, könskorrigering med mera men hur välgrundad är din åsikt. Har du koll på alla argument?

Apropå att läsa på:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/7d4Pd8/vaccinpassen-for-oss-mot-kontrollsamhallet

https://www.gp.se/debatt/vaccinpass-%C3%A4r-om%C3%A4nskliga-och-ovetenskapliga-1.63018628?fbclid=IwAR0n-rQ8zGSybHOnx3bpOltq6n8y86IDA6Q3UFYM5O7dVcrnZna1o9ZeGzE

https://www.10e12.net/v/ett_oppet_brev_till_riksdagsledamoter.pdf?fbclid=IwAR1tTyKN-tJCM5l88Aaj0On0yLTT55CzQj4Fi9u9qDnZyIXtChqsUxYllW4

https://botasverige.se/?fbclid=IwAR3mNOfejNrEBUScKSZoTcxCNqtNNSqCOKt2f2iEqgf7axahdNPA05BiBjc






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar