lördag 8 januari 2022

Har snart koll på det där med löpning....

Runfeelings rörelsecoachutbildning och deras grundkurs i Walkfeeling.

Friidrottsförbundets Löpledarutbildning och andra kurser. Tränare i Solvikingarna. 

Mängder med böcker och artiklar. Oräkneliga antal poddar. Samtal och åter samtal med andra löpare och deras erfarenheter.

Drygt 25 000 löpta kilometrar varav ett antal äventyr och ultralopp. I runda slängar 10 års teoretisk och praktisk utbildning. 

Jag har lärt mig massor på vägen. Jag har gjort mängder med misstag och tagit lärdomar. Provat både det ena och det andra. Skoval, löpsteg, fart och längd. Kroppens rörelsemönster och kost. Återhämtningen, massagen och kylan. Terräng och höjdmeter. Skavsåren. Hur påverkas man? Vad är vettigt och inte? När? Långsamt har jag blivit klokare genom att lyssna både på andra men framförallt på min egna kropp. Analyserat och gått vidare. 

Haft skickligheten och turen att aldrig råka på någon egentlig skada trots att jag minst sagt utsatt kroppen för påfrestningar som få andra. Och detta "själv" utan något team av tränare och annan expertis.

Jag är inte färdig och kommer aldrig att bli färdig. Men jag är väldigt, väldigt nöjd. För det där med löpning och allt runt omkring. Min stora passion. Kan jag oerhört mycket om och känns tryggt både för min egen skull men även de jag planerar att coacha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar