tisdag 11 januari 2022

Hur länge ska vi tvingas till kurragömma?

Bakterier och virus. Vinterkräksjukan, halsfluss olika influensor och mycket mycket mer. De har alltid funnits omkring oss och kommer, hör och häpna, alltid finnas omkring oss. 

Hur bör vi hantera det på bästa sätt? Nu? I framtiden?

Vi kan väl inte på allvar mena att vi i all framtid ska tvingas leka kurragömma så fort någon smitta är i omlopp? Det är som att vägra gå ut varje gång det regnar eller är "dåligt väder" vad det nu innebär för var och en.

Om det regnar blir jag med all sannolikhet blöt. Om jag sen väljer att gå ut naken, med ett sådant där litet meningslöst paraply, ett större paraply, vattenavvisande kläder eller i rejäla gallonregnkläder är upp till var och en. Hur rustad är du? Paniklösningen är att stanna hemma. Den förutseende har investerat i vettiga regnkläder i förväg. För han/hon vet att det då och då regnar. Och visst. Någon gång (vid stormar och orkaner) är det kanske till och med lämpligt att stanna hemma. Men i grund och botten kan vi inte låsa in oss så fort prognosen talar om en högre luftfuktighet.

Och oavsett hur vi väljer att gå ut riskerar vi ändå att bli blöta. Då kommer vi hem. Byter kläder och torkar till. Några av oss kanske behöver en värmande kopp och en filt eller till och med en härlig brasa eller bastu. Det kan vara lite olika men torra blir i princip alla till slut.

Ytterst få kommer att drunkna.

Vad är det för värld vi vill leva i? Jag för min del vill inte tvingas leka kurragömma för resten av mitt liv. Restriktionerna gör skada. Socialt, hälsomässigt och ekonomiskt. Skadan är redan stor. Hur stor blir den inte om vi ska fortsätta på det här sättet?

Vi måste acceptera den miljön vi lever i. I bland är det fint väder ibland inte. Förbered dig. Investera i tid. Se för sjutton till att vara rustad. Inte bara för att hantera eventuell smitta utan även för att må bra här och nu men även för att förbättra oddsen inför framtiden. Detta på det individuella planet. I övrigt får vi hoppas att våra skattepengar framöver används på ett mycket bättre sätt. 

Jag för min del vill vara mobil och vital även när jag blir äldre. Jag vill njuta av livet och inte vara orsaken till min egna skröplighet och rädsla. Det finns många skäl till att investera i förväg.

Sen finns det som vanligt inga garantier för någonting men att inte ge sig själv de bästa förutsättningar när jag har makten att göra det är mer än märkligt. Jag själv och ingen annan är orsaken till hur väl rustad jag är inför väder, vind och livet. 

Panikåtgärder har aldrig, aldrig varit bra.

Lästips: 

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2021/02/i-trygghetsnarkomanernas-land-av-david.html

Boken är mer aktuell än någonsin och de senaste utgåvan är uppdaterad med covid.

Poddtips:

Ett mycket intressant samtal....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar