måndag 17 januari 2022

Siffror motiverar men...

viktigt att titta på "rätt" siffror.

Löparklockor och pulsmätare. Stegräknare och aktivitetsmätare. Våg och måttband eller rent av blodsocker- och ketonmätare. Oura ring som bland annat mäter sömn men också runstreaks eller andra egenhändigt uppmätta bedrifter såsom sockerfria månader eller vad det nu kan vara.

Jag är den förste att skriva under på att siffror och statistik motiverar. Till exempel Runkeeper som jag använt som en träningsdagbok har varit ovärderlig för mig i min målsättning att springa långt men även smart. 

Oavsett om siffrorna och statistiken är till för att hålla igång träning, ett bra matintag eller sömn är det viktigt att vara medveten om vad siffrorna gör med en på det personliga planet. Hjälper de och är till nytta eller kan det rent av vara så att de har motsatt effekt?

När jag gick på gymnasiet hade jag några få aktier. Jag kollade kursen varje dag. Flera gånger om dagen. Med spänning tittade jag in på text-tv och hoppas varje gång att aktien skulle vara gulfärgad vilket innebar att de hade gått upp. Tyvärr var de inte alltid gulfärgade. De kunde också vara blåa och därmed ha gått ner i kurs. Jag insåg efter ett tag att den där blåa färgen påverkade mig negativt. Jag blev helt enkelt lite grinig och nedstämd. Framförallt när det var blått flera gånger på rad. Där och då tog jag beslutet att sluta upp med att kolla aktiekursen för jämnan. På kort sikt gjorde siffrorna mig sammantaget inte gott. Idag har jag inga aktier däremot lite fonder där jag använder mig av samma taktik. Att kolla varje dag är att försätta sig i en känslomässig bergochdalbana vilket jag inte mår bra av. Så mycket bättre då att kolla med längre intervall eftersom resultat då nästan jämnt är positivt. Vid börskrascher kollar jag först flera månader senare när kursen börjar gå upp igen vilket är positivt.

Den här lärdomen har jag tagit med mig i mitt användande av siffror förknippat med träning och hälsa. Genom att till exempel registrera varje löpt kilometer ökar den totala summan hela tiden och det jag ser kommer alltid att ha ökat. Finemang!

Det motsatta exemplet är vågen. Jag äger för egen del ingen våg och det är av den enkla anledningen att jag inte är speciellt intresserad av min vikt. Ibland lånar jag en i samband men att jag experimenterar med exempelvis fasta. Då handlar det mer om en nyfikenhet men också för att göra experimentet roligare med hjälp av allehanda siffror. 

Men om man nu är intressera av att gå ner i vikt kan det vara motiverat att väga sig men då är jag övertygad om att man måste tänka som i aktie- fondexemplet ovan. Mät och väg men gör det inte hela tiden. Hur mycket har du ätit och druckit? Svettats? Kissat och bajsat? Det är så mycket som påverkar och ingen går bara ner i vikt hela tiden. Det blir lite bergochdalbana men gör du rätt så kommer du förmodligen i längden få positiva besked på vågen.

Använd statistik och siffror men var väldigt medveten om hur du påverkas av dem och välj framförallt de som gynnar glädjen och motivationen. Använd dessutom den historiska statistiken som ett sätt att berömma dig själv. Ingen håller till exempel sockerfria dagar i all evighet. Istället för att klandra sig själv för att man har "misslyckats" så se tillbaka och beröm dig själv för alla lyckade dagar. "Misslyckandet betyder inte att alla de där dagarna varit förgäves, bara att en ny match tar sin början med möjligheten att slå den förra prestationen.

Fördelarna med att mäta är många. Den synliggör utveckling, motiverar och berömmer. Leta och hitta de siffror som hjälper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar