fredag 14 januari 2022

Trailskoguiden

Det går att springa i skogen med precis alla löparskor och det finns egentligen bara en typ av skor som jag starkt avråder från.

Men först lite om trail. Det är tydligt att vi löpare har väldigt olika uppfattningar om vad som menas med trail. För en del räcker det med att det är avsaknad av asfalt vilket verkligen kan diskuteras men vad gäller den här lilla guiden är det ett bra utgångsläge eftersom det är vanligt att man stöter på väldigt olika underlag när man ger sig ut i skogen.

Vi har:

- Grus- skogsväg.

- Stigarnas motorvägar såsom Bohusleden, Vildmarksleden eller liknande.

- Mindre stigar.

- Spenat, mossar och stenhällar.

Ibland är det blött och mjukt, ibland hårt. Ibland är det teknisk löpning där hela kroppen och knoppen måste vara alert, ibland mossar och spenat där det inte går att veta hur foten kommer att tas emot av terrängen. Variationen är underbar och givetvis finns det ett behov av olika typer av skor.

Men...

När jag började springa i skogen och mötte allt ovan hade jag helt vanliga löparskor avsedda för asfalt och det gick alldeles utmärkt. Nej, greppet var inte bra men det var inte svårt att anpassa löpningen och det gick fort att lära sig fysikens grunder såsom centrifugalkraft. Det gick också snabbt att lära sig var det eventuellt kunde vara halt. Dock innebär det en vinterpaus för löpningen i skogen när snö och is kommer. 

Det finns en typ av skor jag verkligen tycker att man ska avstå ifrån i skogen och det är skor med riktigt tjock sula. Och det spelar ingen roll om de är släta eller med doppar. Riktigt tjocka sulor hör inte hemma bland rötter och stenar eftersom det helt enkelt blir en alldeles för stor risk att stuka fötterna. På skogs- och grusväg däremot funkar de givetvis.

Hittills låter det som att trailskor inte är nödvändigt och på sätt och vis stämmer det förutsatt att man nöjer sig med en liten skogssemester över vintern. 

Men...

Trailskor finns naturligtvis av en anledning och i stort handlar det om hållbarhet, underlag, väta och löpstil.

Hållbarhet. Spenatlöpning eller orienteringslöpning om man så vill kräver en helt annan hållbarhet än vad de flesta trailskor erbjuder. Eftersom det inte alltid går att se var man sätter fötterna är risken stor att en vass sten, en gren eller något liknande gör sönder skorna. Tråkigt och onödigt.

Underlag. Om det blir en tur med bara mjuk och härlig stig är det underbart med ett par minimalistiska skor. Dämpning behövs inte och de lätta skorna gör att man flyger fram. Underbar känsla. Men vet jag att det blir en varierande löpning som innefattar all terräng jag nämnde ovan, kanske till och med asfaltssträckor, finns det en stor poäng med att både ha lite dropp och dämpning. Ståldoppar är en riktigt, riktigt bra investering. Många gånger är de skorna ganska dyra men det är det väl värt. Eftersom de inte används så ofta kan de hålla i flera år och vinterlöpningen i skogen är underbar och något man inte vill missa. Ståldopparna är en förutsättning för att kunna springa på sjöar. Dessutom är de utmärkta att ha även när det är blött, framförallt om man springer där det finns många spångar. Samtidigt vill man inte ha dem på berghällar (halt) och asfalt (stötigt och otrevligt). 

Väta. Tillåt dig själv att bli blöt om fötterna när du springer i skogen. Om inte blir du starkt begränsad i hur ofta du kan springa i skogen och dessutom missar du den härligt barnsliga känslan i att få klaffsa fram. Eftersom fötterna är igång hela tiden ska det mycket till innan de börjar frysa. Därför tycker jag att man ska vara försiktig med "vattentäta" trailskor. Generellt bättre med sådana som inte behåller det blöta kvar i skorna. Samtidigt har vinterskor med goretex en funktion på vintern i snöig terräng. Förutsatt att snön stannar på utsidan.

Icebug acceleritas, grymma på stig men bara på stig.

Löpstil. Som jag skrev ovan går det bra med släta asfaltsskor men det förutsätter en lugn löpning. Med bra grepp går det att vara mycket mer offensiv och snabbare vilket verkligen fyller sin funktion. 

Springer du lite är det inte nödvändigt med trailskor däremot finns det all anledning att ha ett flertal om du springer mycket och har koll på hur löprundan kommer att se ut gällande underlag mm. Jag för min del har hela spektrat och de jag använder mest är en typ av allroundskor som fungerar bra oavsett underlag.

Allroundsko: Funkar bra oavsett om det är stig, grusväg eller asfalt

Vad gäller skomärken och modeller har jag långt ifrån provat allt som finns på marknaden men jag har ändå provat runt en hel del och enligt mig är Icebugs skor de tveklöst bästa både i fråga om grepp och komfort. Eventuellt går de sönder lite för fort men det kan bero mer på mig än på skorna. Jag springer trots allt mycket och när jag väl är i skogen och får feeling att ge mig ut i spenaten bryr jag mig inte om vad jag har på fötterna.

Mängder med skor med mängder med syften. Det viktigaste är trots allt att de känns bra på foten och är bekväma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar