tisdag 25 januari 2022

Äntligen vardag igen

Semester är både vackert och underbart med vardagen är viktigast...

Vardagen är det vi har mest av och därför måste vi skapa en vardag att vara nöjda med. Semester och lov är alltid härligt att se fram emot men det får inte bli att de fungerar som en oas eller vattenhål medan vardagen är en ökenvandring. 

Hur ser vardagen ut? Vad är bra och vad kan bli bättre? Skapa och gör om. Förändra eller bygg vidare. 

Jag för min del ser alltid fram emot vardagen i slutet av exempelvis en julledighet. Jag ser fram emot de tydliga ramarna och vanorna jag har skapat. Jag vet när och vad jag ska träna eftersom jobb och familjeaktiviteter inte ger utrymme för annat än just den avsatta tiden. Jag ser fram emot fotbollsträningarna med mina Partille 09-or. Att komma hem efter jobbet och byta om för att få träffa härliga och glada ungdomar. Utomhus istället för att jäsa hemma i soffan. Eller att titta på min äldste pojks träningar och matcher.

Jag ser fram emot variationen mellan jobb och familj. För nog sjutton blir det intensivt med alla hemma samtidigt. Jag ser fram emot mina "lediga" dagar när jag delvis jobbar med Lärarhälsocoachen och delvis gör precis vad jag vill. 

Och ja, jag ser även fram emot lärarjobbet. Konferenser och mycket annat kan dra åt......, men lektionerna och eleverna med all kunskap och utveckling, alla skratt. Underbart!

Så småningom kommer givetvis den där lilla längtan till lov och semester igen. Variationen. Att få ledighet och mer tid är fint och jag tänker att det stämmer väl in med allt annat i livet. Vi behöver ytterligheterna och variationen. Soffan är bäst efter jag har tränat men jag klarar inte av att ligga där hur länge som helst. Och vardagen kräver så småningom semester men om den längtan är för stor är det Läge att göra något åt det vi har mest av. Vardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar