onsdag 27 april 2022

Tränings- och rörelseguide SUP

Jag har vid det här laget provat en rad med olika tränings- och rörelseformer. Löpning som är min utgångspunkt kan jag riktigt bra. I övrigt är jag långt ifrån någon expert men har ändå en tydlig uppfattning om vilka för- och nackdelarna som finns. En del av dem har jag ägnat mig mer åt och andra mindre. Hursomhelst tänker jag i ett antal inlägg skriva vad jag tycker om några olika tränings- och rörelseformer.

SUP

Plus
- Underbar naturupplevelse.
- Livsnjutning i att snabbt och smidigt kunna ta sig ett dopp när andan faller på. 
- Mycket bra träning för fot- och knäleder, balans, bål och överkropp.
- Skonsamt mot kroppen.
- Minimal skaderisk.
- Bra träningskomplement till löpning.
- Konditionsträning.
- Vågor eller stiltje ger två helt olika sporter. Den ena utmanande och kul. Den andra rogivande och ljuvlig.
- Lockar extra mycket till äventyr tack vare naturen och att packningen inte behöver bäras.

Minus
- Väderberoende. 
- Något krångligt att gå från tanke till handling. Bra med bil och takräcke eller sjötomt....
- Högre inköpspris.
- Vid is går det ej att utöva året runt.

På kort tid har SUP blivit en favorit. I mitt tycke den tränings- och rörelseform som förutom löpning är den bästa vilket tveklöst har att göra med upplevelsen i naturen. Jag hoppas verkligen att fler ger sig chansen att upptäcka SUP. Själv var jag tveksam och det tog för många år innan jag provade och sen var jag fast. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar