fredag 22 april 2022

Tränings- och rörelseguide: Rollerblades

Jag har vid det här laget provat en rad med olika tränings- och rörelseformer. Löpning som är min utgångspunkt kan jag riktigt bra. I övrigt är jag långt ifrån någon expert men har ändå en tydlig uppfattning om vilka för- och nackdelarna som finns. En del av dem har jag ägnat mig mer åt och andra mindre. Hursomhelst tänker jag i ett antal inlägg skriva vad jag tycker om några olika tränings- och rörelseformer.

Först ut:

Rollerblades

Plus:
- Bra träningskomplement till löpning.
- Konditionsträning.
- Ger ben-  och bålstyrka. 
- Snällt mot kroppen i och med att det inte ger några stötar. 
- Går förhållandevis fort vilket alltid är kul men gör också att räckvidden blir större.
- Får mig att känna mig som Nils van der Poel :)
- Förhållandevis billigt. 

Minus
- Väderberoende, får ej vara blött eller halt på asfalten.
- Underlagsberoende. Asfaltskvaliteten har stor betydelse. 
- Trafikberoende. Kan vara både svårt att svänga och bromsa.
- Vägens utformning. Är du inte riktigt skicklig kan en nedförsbacke bli livsfarlig, framförallt om den dessutom inte är rak.
- Materialvård. Hjulen behöver då och då både rengöras och byta plats. 

Det är först de senaste åren jag ägnat mig åt att åka rollerblades och det är något som jag tycker riktigt mycket om. Oftast snörar jag på mig dem till "dagens andra pass" där pass ett i regel har varit löpning. Det gör att turen blir väldigt kravlös och jag håller den fart som låren tillåter. Det blir en lagom ansträngningsgrad med podd i öronen som jag mest känns som en trevlig rörelse och inte träning. Turerna kan även bli förhållandevis korta. 30 minuter kan räcka och även det gör att det är lätt att snöra på sig. Det ger lite puls och styrka men fungerar kanske mest som ett prestigelöst återhämtningspass. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar