lördag 23 april 2022

Träning- och rörelseguide Kajakpaddling

Jag har vid det här laget provat en rad med olika tränings- och rörelseformer. Löpning som är min utgångspunkt kan jag riktigt bra. I övrigt är jag långt ifrån någon expert men har ändå en tydlig uppfattning om vilka för- och nackdelarna som finns. En del av dem har jag ägnat mig mer åt och andra mindre. Hursomhelst tänker jag i ett antal inlägg skriva vad jag tycker om några olika tränings- och rörelseformer.

Kajakpaddling

Plus
- Underbar naturupplevelse.
- Mycket bra träning för bål och överkropp.
- Skonsamt mot kroppen.
- Minimal skaderisk.
- Bra träningskomplement till löpning.
- Konditionsträning.
- Vågor eller stiltje ger två helt olika sporter. Den ena utmanande och kul. Den andra rogivande och ljuvlig.

Minus
- Väderberoende.
- Mycket krångligt att ta sig från tanke till handling. Framförallt om man inte har sjötomt.
- Cementröv. Det blir jobbigt att sitta en längre stund.
- Krångligt vid kissepausbehov.
- Krångligt om du välter. Framförallt vid höga vågor.
- Dyrt vid inköp.

"Min" kajak finns hos svärföräldrarna vid östkusten. Den ligger på bryggan och är bara att plumsa i. En ofantlig lyx som jag uppskattar något oerhört när jag väl är där. Lite julafton över det hela eftersom jag inte har tillgång till den på vardaglig basis. I den får jag uppleva svanar som startar och landar, en och annan säl samt både vågor och lugna vikar. Ljuvligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar