tisdag 26 april 2022

Klimat och/eller hälsa!?

Jag har begått den största av miljösynder. Inte bara en gång utan två. Jag är orsaken till att ytterligare två individer belastar vår jord. Måtte mina barn och den gröne klimatguden förlåta mig.

Klimatdebatten är synnerligen intressant och får närmast fanatiska proportioner. Det går att dela upp den på makro- mikronivå. På makronivå är det tydligt att vi bara behöver mer och mer el och om det ska ske genom mer vindkraft, kärnkraft eller...., är en intressant diskussion men inget jag tänker ta upp här även om jag givetvis har en åsikt.

Nej. Det som framförallt intresserar mig som hälsointresserad är mikronivån och hur vi som individer förväntas agera i livet för miljöns och klimatets bästa. Vad bör jag som individ göra? Vilka uppoffringar är rimliga? 

Självklart vill vi alla göra bra miljöval men till vilket pris då? Jag för min del har som alltid min egna hälsa som utgångspunkt och det gäller även i den här frågan. Alltså finns det inte på kartan att jag tänker offra min hälsa för ett högre syfte. Däremot är jag säker på att hälsan kan vara en bra kompass till bra miljöval.

För det är bara att konstatera. Vi belastar miljön enbart genom att finnas till och som jag skrev ovan.  Det värsta vi kan göra är att sätta barn till världen och den uppoffringen var jag inte villig att göra för ett högre syfte och jag hoppas innerligt att de flesta tänker som jag. Annars tror jag att man är farligt hjärntvättad. 

Men det finns mängder med andra saker som vi förväntas göra och som folk mer än gärna gör som får mig att höja på ögonbrynen. Allt för miljöns skull men vad är det värt om du riskerar att "skada" dig själv? I grunden handlar det som alltid om kunskap och ideologier både vad gäller miljö och hälsa. Jag tänker såhär:

Transporter
Flyg, tåg, bil, eldrivet, cykel eller kanske till och med apostlahästarna. Vad gynnar både miljön och hälsan mest? Inte någon speciellt svår fråga men klart svårare att leva upp till. Avstånd har betydelse men hur långt är för långt att gå, springa, cykla eller ta sig fram på annat sätt där den enda energin du slösar är din egna?

Mat
Det viktigaste för miljön är knappast vad vi äter utan att vi äter upp. Sluta slänga mat! Matsvinnet är enormt. Planera inköpen, se till att de inte ruttnar i kylen och ät rent på din tallrik. Om jag ändå ska ge mig in på en diskussion om vad vi bör äta så tycker jag det är givet att tänka närproducerat, säsongsbetonat och ekologiskt. Egentligen räcker det där. Men för mig är det lika givet att äta kött och hela djuret med inälvor och allt eftersom det utan tvekan är oerhört viktigt för oss ur en näringssynpunkt. Det finns inte en chans att jag väljer bort kött och därmed riskera min hälsa för miljöns skull. Samtidigt är jag säker på att köttätandet inte är större fara för miljön än andra kostval. Kött- miljödiskussionen är enormt skev och tydligt påverkad av olika intressegrupper. Kött/djur har alltid funnits på vår jord och antalet betesdjur är idag färre än vad de har varit historiskt. Om man äter veganskt eller vegetarianskt för miljöns skull vill jag mena att man är felinformerad.

Prylar
Hur ofta laddar du din skärm? Förlåt. Jag menar alla dina skärmar. Hur många prylar har vi? Bidrar prylarna till din hälsa eller inte? Är det ytterligare ett par löparskor eller en gamingfåtölj? Nytt eller begagnat? Går dina pengar till saker eller upplevelser och rörelse? Belastar du miljön? Plånboken? Hälsan?

Vi är alla miljösvin men med den egna hälsan i fokus går det att göra bättre miljö- och hälsoval.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar