lördag 2 april 2022

Solvikingarna


Vad tror du om att gå med i Solvikingarna?

Min brors fråga överrumplade mig och det enda som dök upp i huvudet var ett stort varför då?
2014 hade jag kommit igång med min löpning sedan tre år tillbaka. Jag hade sprungit såväl Göteborgsvarvet som Lidingöloppet och Borås ultra marathon 45 km. Jag kände mig stark och framförallt njöt jag av friheten av att kunna sticka ut och springa precis när det passade mig. 

Varför då gå med i en löpklubb med träningspass på kvällen när jag vill springa som minst? Jag tror aldrig att jag berättade för brorsan hur jag kände utan hängde med honom mest för sällskaps skull. Klubben erbjuder fyra stycken "prova-på-träningar" och det kunde ju inte skada att prova och jag blev förvånad över att jag så snabbt ändrade uppfattning.

Klubbens träningar:

Intervaller måndagar och tisdagar (som är mycket lättare att motivera sig till i en grupp). Torsdagar är det tröskelpass samt trail (som jag håller i) och lördagar är det långpass. Upplägget har sett lite olika ut genom åren men ett tag hade vi "Göteborgsvarvetträningar" på onsdagar och långpass även söndagar. 
Jag är glad och tacksam över att han fick med mig. Det finns så många fördelar med att vara med i Solvikingarna förutom träningarna:

- Medlemsavgiften är låg.
- Funktionärskapet som man ska ställa upp på två gånger per år är riktigt trevligt och ger en chans att         lära känna fler i klubben.
- Bastun i klubbstugan är guld värd. 
- För många är fikan efter vissa träningar precis lika viktig.
- Ibland har vi gästtränare på plats och en och annan föreläsning. 
- Träningslägren som anordnas ibland har många goda syften.
- Likaså långpassen på annan ort. 
- Den härliga blandningen av olika människor.
- All erfarenhet och förebilder.
- Veterangruppen som regelbundet träffas dagtid.
- Klubbstugans tillgänglighet. 

Sammanfattningsvis handlar Solvikingarna kanske allra mest om den sociala gemenskapen. Blandningen av olika typer av människor är berikande och har dessutom gett mig riktigt goda vänner. Även vid skador dyker folk upp för att träffas och timar in en bastu för att få möjlighet att träffas och tjöta lite. Det tycker jag är vackert!


I min pensionärsplan har jag framför mig sett att jag vill engagera mig mer i klubben men ett steg i den riktningen togs redan i år när jag blev invald i styrelsen. Jag tror mycket på det ideella och vad det ger både åt en själv och andra. Tiden vi generellt lägger på saker och ting ska vi vara väldigt giriga med. Vad ger det? Solvikingarna ger mig mycket och jag mår bra av att försöka ge till andra. Lite grann som Julafton och paket....

Jag ser verkligen fram emot att jobba med att bidra ännu mer till klubben. Den har kommit för att stanna....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar