tisdag 2 november 2021

Min underbara lediga dag

Återigen är jag ledig en vardag (eller kanske två beroende på hur man räknar...) i veckan och jag kan inte nog poängtera hur ofattbart skönt det är.

Jag har i många år varit ledig en dag i veckan men förra läsåret jobbade jag istället på Runfeeling och även om det på många sätt var både bra och lärorikt var det ingen tvekan om att jag saknade min lediga dag. 

Mycket!

Nu är den återigen här och jag njuter till fullo. 

Att få kliva upp på morgonen utan att känna någon som helst stress. Kaffet i lugn och ro och sen iväg. I princip jämt blir det löpning. Humöret, kroppen, årstid, väder och känslan får avgöra. Tid finns för ytterligare ett träningspass senare på dagen och just nu suppar jag helst. I övrigt blir det läsning och olika vardagsbestyr. Njuter av en sådan märklig sak som att kunna dammsuga med podd i örat. 

När ungarna kommer hem har jag hunnit leka kock i köket vilket även det är något jag verkligen tycker om att göra och har energi och humör för att hjälpa till med läxor. 

Det här är tveklöst ett av mitt vuxna livs bästa beslut. Tid, frihet och ensamhet. Som lärare, fotbollstränare med mera är det många sociala kontakter som jag visserligen trivs med men som gör behovet stort att få vara ensam. Det är som med all träning och rörelse som måste till för att jag sen ska uppskatta vilan. Jag har noll och ingen ro i kroppen att bara slappa om jag inte varit i rörelse innan. 

Att jag i år i princip får ytterligare en dag att göra som jag vill med känns som en enorm lyx. Lärarjobbet ägnar jag mig åt måndag, onsdag och fredag. Min "lediga dag" är tisdagar men även torsdagar då jag ska jobba med Lärarhälsocoachen känns fantastisk. Jobbtorsdagen kommer jag att kunna styra och ställa som jag vill och det ska bli kul att se hur jag kommer att uppleva den dagen. 

Vi har alla mängder med möjligheter att styra upp våra liv efter eget huvud. För min del uppskattar jag tid oerhört mycket och jag vet precis vad jag ska göra av den. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar