onsdag 3 november 2021

Jag kan ha fel...

Jag brinner för att utvecklas. Som pappa, som hälsointresserad, som människa. 

Det kräver ett öppet sinne. Att lyssna och läsa. Att prova. Men det kräver också en vidsynthet. För om jag är snäv och bara lyssnar och läser på en form av åsikter, fakta och argument sker ingen utveckling. Det enda som sker är att jag befäster det jag redan tror på eller tror mig veta. 

Jag har ändrat mig många gånger i mitt sätt att se på både världen och min egna hälsa. Följt en väg och varit säker på att den varit den rätta. I vissa fall följer jag samma väg men i påfallande många fall har jag svängt och ändrat mig. Lyssnat, reflekterat och provat nytt. 

Kost, vaccin, klimat eller politik i största allmänhet. Vi måste lyssna på alla argument för att kunna ta ställning och framförallt inte svartmåla andra fullt ut för att de har vissa åsikter som vi själva inte håller med om. Nio av åsikterna kanske är uppåt väggarna men kanske inte den tionde och den får jag aldrig reda på om jag slutat lyssna efter tre. Jag kanske aldrig kommer att ändra mig men jag kanske kan få förståelse och acceptans. Trump var/är ett ypperligt exempel på detta. Stämpeln han fick av media var att han var rubbad och livsfarlig (i mångt och mycket med all rätta). Men det gjorde att allt han sa och gjorde svartmålades oavsett vad det var bara för att det kom från honom. Först i efterhand smyger det fram att ett och annat kanske inte var så tokigt. Och det är precis detta vi måste anstränga oss för att undvika för att inte hamna i "en supportergrupp" som älskar allt med det egna laget och hatar allt annat. 

Det gäller kost, motion, politik. Allt.

Idag har många en märklig vilja att bestämma sig i olika frågor så till den milda grad att man inte ens är intresserad av att lyssna på andra argument än sina egna. Det är högst olämpligt och direkt ocharmigt att på detta sätt sig sig själv som facit. 

Livet har lärt mig att jag kan ha fel och med det i bakhuvudet fortsätter jag att lita på mitt egna förnuft efter att ha tagit till mig av olika åsikter och argument. Jag är väldigt tacksam för den här insikten eftersom jag upplever att jag hela tiden blir en bättre version av mig själv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar