fredag 19 november 2021

Beeptestet - jämförelse mellan förr och nu

Att den fysiska nivån på våra ungdomar har gått ner råder det ingen tvekan om och det är inte speciellt märkligt heller sett till hur deras vardag ser ut. Som idrottslärare ser jag det extra tydligt men samtidigt är det svårt att jämföra här och nu med "förr". Jag ser det jag ser och får en allmän känsla och allt som oftast finns inga givna mätverktyg för att en riktig jämförelse. 

Men så gjorde jag Beeptestet med mina elever i veckan och kom från noll och ingenstans på att jag förmodligen har kvar en del gamla resultat. Blev genast sporrad att se efter om det gick att göra någon form av jämförelse. Oturligt nog hade jag få resultat kvar i datorn vilket egentligen inte var så konstigt eftersom jag alltid fört resultaten på papper och tydligen sällan lagt över dem digitalt. Lite tur i oturen var att jag lyckades hitta resultat från en år 7 för tio år sedan vilket blev klockrent eftersom klassen jag har i idrott idag är just en år 7. 

Jag är väl medveten om att detta håller en mycket låg vetenskaplighet när jag jämför en enda klass för tio år sedan med en enda klass idag. Men med en fast övertygelse om vad jag skulle hitta och kanske framförallt för att mätta min nyfikenhet ville jag ändå se skillnaden. 

Beeptestet för den oinvigde innebär att man springer mellan sidlinjerna på en handbollsplan (20 meter) och ska hinna fram lagom till att det beeper till. Man startar på nivå 1 vilket är promenadtempo och sedan stegras hastigheten i takt med nivåstegringen. Varje nivå innebär cirka tio tjugometerslöpningar. 

Betygsgränserna mina kollegor och jag hade förr på Beeptestet var följande:

Nivå 5 - Godkänt

Nivå 8 - Väl godkänt

Nivå 12 - Mycket väl godkänt

Medelsnittet:

5,5 - för dagens år 7.

7,3 - för 7 an för tio år sedan.

I dagens sjua var det åtta elever som inte klarade nivå 5. För dåtidens sjua var antalet noll. Noll!!

Den stora skillnaden när jag jämför siffrorna på klasserna är att det inte är någon egentlig skillnad på de som är bäst. Den stora skillnaden är att de sämsta är klart sämre. 7 st klev i dagens år sju av redan före nivå tre som i princip är rask promenadtakt. 

Fysisk aktivitet idag kommer aldrig per automatik. Det kräver medvetna val och handlingar som trotsar alla bekvämligheter vi ständigt lockas in i. Till detta måste man lägga till oförmågan att besegra motstånd. Beeptestet är jobbigt och hur långt du orkar pressa dig ligger mångt och mycket på en mental nivå. Omöjligt att testa men hur stor är skillnaden där? Hur många kliver av tidigare idag för att de mentalt inte vill/orkar pressa sig? 

Det är inte att dra för stora växlar av den här lilla jämförelsen men faktum kvarstår. Elevernas fysiska nivå blir bara sämre och sämre och i ett samhälle där det är fult att både mäta, tävla, besegra motstånd och ställa krav kommer vi aldrig vända på den här utvecklingen. En utvecklingen som riskerar att bli enormt negativ både på det individuella planet och det samhälleliga planet.

Vuxenvärlden måste vakna. För det här är givetvis inte barnens fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar