torsdag 25 november 2021

Covidpass!? Ge oss ett Hälsopass istället.


och bli en andra klassens medborgare. Mitt brott är att jag inte tänker vaccinera mig. 

Det är många bollar att hålla i luften just nu:

- Ska jag vaccinera mig eller inte?

- Är jag skyddad mot covid efter vaccinationen?

- Hur många doser ska jag i så fall tvingas ta och under hur lång tid?

- Kan jag ändå få covid trots vaccination och smittar jag i så fall?

- Hur fungerar det där med vågor? Kommer det en femte, en sjätte, en sjunde, en......

- Hur stor är risken att jag får covid?

- Hur sjuk kommer jag i så fall bli?

- Riskerar jag att hamna på IVA?

- Är jag osolidarisk och kanske till och med en ond människa om jag inte vaccinerar mig?

Frågorna är många och då har jag här bara nämnt några. Det är så mycket med den här pandemin och hur den har hanterats som är djupt obegripligt. Jag tycker varken att massmedia eller de styrande har gjort ett bra jobb. Rädsla och åter rädsla har piskats upp vilket lett till oro och mängder med märkligheter. Rapporteringen har varit ensidig och besluten som tagits har varit en stor portion signalpolitik med livrem, hängslen och hjälm. Överdriven försiktighet är PK och få kommer våga kritisera eftersom de då är onda.

Coronastatistiken talar sitt tydliga språk. Det finns riskgrupper som kan råka riktigt illa ut. Självklart bör dessa individer vaccinera sig. Statistiken är också tydlig med att vi som inte är i riskgrupp inte har något att vara oroliga för.

Så varför måste vi alla vaccineras? Jag för min del är i princip aldrig sjuk och sannolikheten för att jag kommer att belasta sjukvården är minimal. Jag har i hela mitt liv strävat efter att må bra. Jag har skött mig och min hälsa på ett föredömligt sätt i hela mitt liv. Jag vill varken ta medicin eller vaccin om det inte är absolut nödvändigt eftersom jag är övertygad om att min kropp mår bäst av att ges bästa möjliga förutsättningar att bygga upp ett starkt försvar för att hantera olika typer av sjukdomar. Detta har varit ett långt arbete som har krävt ansträngning och disciplin. En livsstil få klarar av och för detta ska jag straffas!?

Riskgrupperna däremot, där den stora majoriteten har hamnat eftersom de inte har gjort arbetet ovan är utan skuld eftersom de är så duktiga och vaccinerar sig?

Vår sjukvård går på knäna på grund av covid. Eller är det snarare så att coviden är droppen som får bägaren att rinna över? Cirka 70% av sjukvårdsbudgeten går till att hjälpa de med så kallade "vällevnadssjukdomar". Vem är den osolidariske? Alla de som kör sin egna hälsa i botten och tvingas ta hjälp av sjukvården eller de som gör allt de kan för att må bra och minimerar risken för att uppsöka sjukvård?

Den kognitiva dissonansen är total och tanken om ett Covidpass är direkt vulgärt. Hur långt ska vi vandra på den mörka vägen? Vi kanske inte ska nöja oss med enbart ett Covidpass? Kanske lika bra att vara ändå tydligare och införa en markering på oss som inte är fullvärdiga medborgare. Kanske en gul stjärna eller en skär triangel? Eller nej, nej, det där har ju redan används i historien... En foliehatt kanske?

En helt annan tanke är att införa ett Hälsopass istället. Ett pass som ger oss olika märken att ha på bröstet som signalerar vår hälsostatus och ger oss möjlighet eller förbjuder oss att köpa cigaretter, alkohol, socker mm. Eller att passet rent av påverkar priset upp eller ner beroende på hälsostatus.

- Högt blodtryck! Ja, då kostar den här 200g chokladkakan 450 kr. I solidaritetens namn ska du naturligtvis själv bekosta din sjukvård.

Jag förespråkar självklart inte ett fascistiskt samhälle. Vi ska hjälpas åt och hjälpa varandra i sann demokratisk anda. Men demokrati innebär också att vi ska ha en valfrihet att själva få avgöra hur vi vill leva våra liv och vilka beslut vi vill ta. Om jag vill äta en påse godis varje dag måste jag få göra det med allt vad det eventuellt innebär utan repressalier. Och likadant måste det vara med vaccinationen.

Jag vill verkligen understryka att jag varken är emot vaccination eller medicin till den som behöver men att friska människor ska ta det när behovet inte finns är obegripligt. För visst är grundtanken att man blir immun mot sjukdomen efter att ha vaccinerat sig? Vad är annars poängen och varför är det då så viktigt att jag som inte tillhör riskgrupp måste göra detsamma?

Slutligen. Jag är lärare och har under hela pandemin varit en "oerhört viktig stöttepelare" eftersom jag har ett "samhällsbärande" yrke. Under hela den här tiden har jag förväntats befinna mig i skolmiljön där jag har blivit utsatt för mängder av ungdomar och kollegor. Jag och alla andra i liknande miljöer som inte har fått möjligheten att jobba hemifrån har varit värda att offra. Jag kanske rent av har haft covid utan att veta om det. Vad som är tydligt är att då passade det att jag träffade andra människor men nu riskerar jag att inte få använda mig av min demokratiska rätt att utöva mötesfrihet i andra sammanhang. Kommer detta leda till att jag framöver inte kommer att få komma till jobbet heller?




1 kommentar: