fredag 12 november 2021

Nya normen? - Svag, rädd, ledsen och ynklig

Är inte fel att spänna musklerna och känna sig stark...

Antingen har vi en ny samhällsnorm på väg eller så är jag överkänslig men vart jag än vänder mig; kultur, sociala medier och allmänt beteende tycker jag mig se samma tendens.

Ett obegripligt fokus läggs på att må dåligt. Min känsla är dessutom att man rent av ska vara trött och ledsen. Oroad och stressad. Rädd. Full pott blir det om du dessutom har klimatångest och är osäker på din sexualitet.

Vårt mående är ingen slump. Vi mår till stor del som vi förtjänar utefter hur vi lever våra liv. Hur mycket vi rör oss eller inte rör oss, sover, äter och så vidare. Det där är verkligen inget nytt men givetvis handlar det inte bara som fysiologiska processer såsom energi och hormonella nivåer. Vårt mindset och vår inställning till livet är nog så viktigt. Visserligen hör dessa två ihop men likväl stämmer föresatsen att; 

Sök och du ska finna. Vad är det du letar efter? Orättvisor med fokus på kön, etnicitet och religion? Eller kanske stress eller annat som gör dig trött, ledsen eller nedstämd? Ju mer vi letar desto mer kommer vi garanterat att hitta. 

I grund och botten landar det om vad det är för självbild vi vill ha. Vilken sorts människa vill jag vara? 

I min värld är svaret enkelt. Jag vill vara stark, pigg och glad. Jag vill vara nyfiken och full av energi och jag är övertygad om att det hjälper mig att bli det om jag har rätt förväntningar och förhoppningar på en dag. Jag vet vad jag vill leta efter.

Slutligen. Vi smittar som vilket sjukdom som helst. Frågan om vem vi vill vara måste därför kompletteras med vad vill jag sända för budskap och signaler till de runt omkring mig. 

Inte heller den frågan borde vara speciellt svår att besvara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar