fredag 5 november 2021

Bearbetning av känslor och hjärnspöken

Glada och positiva eller trötta och negativa? Våra känslor är där hela tiden och det intressanta är kanske inte vad de beror på utan vad vi gör av dem.

Är mycket förtjust i Björn "Natthiko" Lindeblads uttryck: "Det är bara en känsla" och "This too shall pass". Framförallt vad gäller alla negativa känslor. För de kommer. Varje dag. Och varje dag försöker jag bemöta dem på samma sätt. Jag noterar dem för att sedan skickar bort dem eftersom de helt enkelt inte är välkomna just nu. Många gånger räcker det så. För efter uppförsbacke kommer nedförsbacke och hur jobbig uppförsbacken blir beror så oerhört mycket på hur vi bemöter den. Återigen en visdom från löpningen som jag tar med mig i livet. 

Vi har alla våra hjärnspöken. De där på förhand negativa känslorna som genom att de får näring växer sig  större och större. I vår familj kan det handla om allt ifrån väder och läxor till elarbete eller dammsugning. Eller för all del att springa när kroppen på morgonen känns som ett ursketet äpple. Det blir aldrig så hemskt som man tänkt sig. Och den medvetenheten är grymt viktig. Vi har en fantastisk mental kraft i att själva bestämma hur de där känslorna ska hanteras och jag tänker att det är precis tvärtom med de positiva känslorna. Blås upp dem och fyll dagen med dem. Tänk på dem och dela med dig till andra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar