torsdag 17 mars 2022

Spännande med ändrat träningsupplägg


Löpning och antal mil i veckan, i månaden och på ett år har länge varit mitt huvudfokus men i år är det annorlunda. Jag har garanterat aldrig lagt så mycket tid på benstyrka som det här året i form av styrketräning och backträning. Jag har haft ambitionen tidigare år men inte riktigt löpt linan ut och det har berott på tre saker:

1. Huvudfokuset har alltid varit att springa långt och då har det inte funnits utrymme för styrketräningspass.
2. "Rädslan/oron" över det repetitiva i att springa i en och samma backe om och om igen. 
3. Styrketräningspass inomhus är tråkigt och har inget mervärde om man gör det själv.

Fokuset på benstyrkan hör ihop med en allmän tanke om ett ändrat träningsfokus i år:

Styrketräningen sker på lite olika sätt. Dels är det med vikter hemma hos min bror eller på jobbet. Det är via utfallssteg, grodhopp, ankgång och liknande samt via backlöpning.

Backlöpningen är jag för övrigt väldigt nöjd med. I och med rädslan/oron för det repetitiva har jag gjort lite annorlunda än vad som kanske är brukligt. Istället för att ta mig till den bästa backen sett till lutning och längd och köra upp och ner där i all oändlighet har jag istället valt att ta en "runda" och springa/gå upp och ner för de backar jag träffar på. Olika långa med olika lutning. Det brukar bli mellan 5-10 gånger upp och ner för varje backe jag stöter på. Uppför gnetar jag på och tillåter mig att gå ibland för att belasta lite olika och nedför håller jag oftast emot men släpper också på för att "rulla" ner med fart.

Det ska bli väldigt spännande att se vad det här kommer att ge för effekt i min löpning och framförallt på mitt kommande äventyr till Ängelholm. Min svaghet när jag sprungit långt har alltid varit låren i utförslöpningen.

Sen måste jag återigen nämna det märkliga med siffror. Skrev om det tidigare i år om hur de både kan hjälpa och stjälpa:

När jag haft målet att springa långt har det varit en ovärderlig hjälp och morot att ha koll på statistiken. Lika viktigt och rent av skönt är det att här och nu inte ha koll över huvud taget på antalet löpta mil. Jag registrerar alltid mina rundor (ska ju ta mig jorden runt...) men jag har ingen koll på hur mycket jag har sprungit på en vecka, månad eller i år. Jag är övertygad om att detta är riktigt viktigt för mig så att jag kan behålla fokuset på all annan träning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar