tisdag 22 mars 2022

Kreativitet och skaparglädje en viktig nyckel till välmående

Hur viktigt är det med kreativitet och skaparglädje får att vi ska må bra?


Hur viktigt det är vet jag inte men däremot är jag övertygad om att det är viktigt. Väldigt viktigt! Och tyvärr tror jag att vi skapar allt mer sällan numera.

Det ligger i vår natur att tillverka och skapa saker. Tydligen är det också viktigt att vi måste kunna se vår skapelse i verkligheten. Effekten blir inte likadan digitalt eftersom hjärnan inte riktigt tar in det på samma sätt. Bonden som förr plöjde sin åker kunde lätt se sitt dagsverke medan vi idag inte gör det på samma tydliga sätt. Lägg där till att vi nu dessutom konsumerar tv-serier och sociala medier som aldrig förr. Passiviteten tar mer plats samtidigt som skapandeprocessen minskar.

Vår verkliga kreativitet och vårt skapande är lågt och det är jag övertygad om är negativt. För det kan ju inte bara vara en psykisk sjukdom att jag tycker om att dammsuga? Det smutsiga blir rent. Resultatet är synligt och lättbegripligt.

Eller att laga mat för den delen. Eller att snickra sneda pallar och ställningar som likagärna hade kunnat vara gjorda av en femåring....? Men det spelar inte så stor roll eftersom ansträngningen får ett tydligt resultat och jag blir nöjd eftersom min målsättning stämmer överens med min ambition.

Jag har haft få tillfällen där jag har tillåtits vara skapande och kreativ och därför har jag funderat över vad det är som gör att jag tycker så mycket om det jag nämnt ovan. Eller varför jag tycker så mycket om att pussla? Det tar tid, lång, lång tid men processen i sig med att då och då hitta rätt med en pusselbit för att många timmar senare se alstret är gott. Riktigt gott.

Det finns naturligtvis många förklaringar till varför jag tycker om att exempelvis träna och laga mat men en av dem är tveklöst att jag får utlopp för mitt behov att få vara kreativ och skapande. 

Vi mår gott av att vara kreativa och skapande. Överdriven passivitet och underhållningskonsumtion är dåligt för oss på fler plan än det fysiska. 

Mental ohälsa har mängder med olika orsaker. Ett uteblivet skapande är tveklöst en av dem och det hör starkt ihop med en hög mängd av passiv underhållningskonsumtion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar