söndag 13 mars 2022

Inför äventyret Kållered - Ängelholm

I juni är det återigen dags att springa för EB och få uppleva ett nytt löparäventyr. Förra året var från Partille till Karlsborg:

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2021/05/aventyret-partille-karlsborg.html

Årets löpning blir mellan Kållered och Ängelholm.

Syftet är som senast. Jag vill springa, få lite egentid och förhoppningsvis samla in pengar till EB-loppet. Vid förra årets löpning fick vi in ca 15 000 kr och det vore fantastiskt om vi kunde slå det i år. Min uppmaning är även i år att göra gemensam sak med mig. Jag kommer att skänka cirka 16 kr/km eftersom det gör att jag kommer upp i 5 000 kr totalt vilket det kostar att få bli sponsor till EB-loppet. 

Jag hoppas innerligt att andra kan göra detsamma genom att gå/springa på hemmaplan. Spring eller gå och skänk valfritt belopp utifrån hur många kilometer du gör under samma tidsperiod som jag är ute och springer. 

Den här gången var det krångligare att få till en lämplig löpsträcka. Jag ville söderut i hopp om att kunna sprida EB dit men jag fick backa på ambitionen att mestadels springa i skogen av den enkla anledningen att jag inte lyckades få till lämpliga ställen att äta och övernatta på. Att jag springer från Kållered och inte hemifrån Partille är:

1. Jag jobbar i Kållered och kan sträckan Partille - Kållered in i minsta detalj. Inte jättepepp på att inleda med den.

3. Timingen i att hitta rätt längd för dagen för att på ett smidigt sätt kunna få mat och övernattning (sover hemma efter dag ett och behöver därför avsluta någonstans där jag kan ta mig hem kollektivt). 

Jag lärde mig en del av förra årets löpning och i år tänker jag vara mer noga med lämpliga dagssträckor. Det blir tex inga 80 km på asfalt med oändliga raksträckor den här gången utan möjlighet att fylla på vare sig vatten eller energi när andan faller på. Ängelholm är målet och vägen dit är spikad förutom en viss osäkerhet kring sista dagen. Jag vill gärna springa där ultraloppet Kullamannen går och får göra en avvägning utifrån hur benen känns om det blir så eller om jag tar det säkrare kortet med Kattegattleden - Asfalt men inte lika många höjdmeter och förhoppningsvis vackert ändå. 

Dag 1 Torsdag 9/6
Kållered - Dranstugan/Veddige 65 km. (Kollektivt/skjuts till Kållered)
Löpning: Sandsjöbackaleden och Hallandsleden.
Buss och tåg hem.
Övernattning: Hemma 

Dag 2 Fredag 10/6
Dranstugan/Veddige - Åkulla 40 km. (Får förhoppningsvis skjuts dit på morgonen....)
Löpning: Hallandsleden.
Övernattning: Åkulla outdoor resort.

Dag 3 Lördag 11/6
Åkulla - Falkenberg 52 km.
Löpning: Hallandsleden och asfalt.
Övernattning: Hotell Vesterhavet.

Dag 4 Söndag 12/6
Falkenberg - Halmstad 57 km.
Löpning: Kattegattleden.
Övernattning: Bettans husvagn.

Dag 5 Måndag 13/6
Halmstad - Båstad 41 km.
Löpning: Kattegattleden.
Övernattning: Pensionat Neptun.

Dag 6 Tisdag 14/6
Båstad - Ängelholm 55 km. Kanske mer.
Löpning: Kattegattleden eller Kullamannen.
Hemfärd: Tåg eller kanske, kanske att jag kan ordna med bilskjuts.....

Totalt borde det bli omkring 310 km på sex dagar och när jag tittar på det dag för dag tänker jag att jag har gott om tid på mig och inte behöver stressa. Pauserna kan få bli både långa och många. 

I den bästa av världar kommer den här löpningen bli en härlig upplevelse där jag inte hamnar lika djupt ner i källaren som jag vid ett par tillfällen gjorde förra året och att EB-loppet får mängder med uppmärksamhet och så förstås, pengar. 

Vi får se. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar