torsdag 24 mars 2022

Fettförbärningsanalys - Acetrack


Nu har jag haft ketonmätaren Acetrack i tre månader och därför dags för en liten analys. 

Lite slarvigt uttryckt mäter Acetracken ketonvärdet i utandningsluften. Mer om Acetrack här:

https://getacetrack.com/sv/hem/ Jag är inte sponsrad....

Mätresultaten är väldigt individuella och ska inte jämföras mellan olika personer. Jag för min del har som högst haft 194ppm och som lägst 7ppm. Enligt Acetrack är man ur ketos om man har under 10ppm, något jag bara har haft vid 4 tillfällen/mätningar. Roligt att jag i princip alltid befinner mig i ketos. Nedan kommer jag att benämna mina mätningar som låga, medel eller höga och med det menar jag:

- Låga 0-50ppm.
- Medel 51-100ppm.
- Höga >101ppm.

Kost
Jag äter en lågkolhydratkost med stora inslag av fett och om jag äter som vanligt blir mina värden alltid höga. De gånger i samband med matintag som värdet sänks är när:

- Jag inte ätit mig riktigt mätt.
- Det har varit ett mindre fettintag.
- Jag har ätit väldigt mycket proteiner - Då blir det som en fördröjd effekt. Medelvärde ett par timmar efteråt men högt morgonen därpå. Tex ger ägg inte några jättevärden trots både majonnäs och smör till...

De få gånger jag har slarvat med en semla eller liknande, alternativt ätit mer kolhydrater än vanligt har inte påverkat mätresultaten speciellt mycket. Då har det legat på medel eller rent av högt ibland.

Kostmässigt blir analysen lite haltande eftersom jag aldrig slarvar med kosten under en "längre period". Hade varit intressant med en vecka med mycket kolhydrater men så viktigt är det inte.


Träning och fasta
Oavsett vilken träningsform blir mätresultaten tydligt lägre och även vid fasta blir resultaten lägre. Intressant dock att resultaten var lägre vid en 24 timmars fasta än vid slutet av en 72 timmars fasta. Denna jämförelse har dock bara gjorts en gång så det får bli att ta det med en nypa salt. Ska bli intressant att mäta nästa gång jag gör en längre fasta. 

Allmänt
Mina morgonvärden är alltid höga. Någon gång ibland har mätaren visat resultat som jag inte har förstått men i det stora hela ser jag en logik vilket är skönt. Kaffe och rå lök drar ner resultatet och eventuellt gör även blodgivning och/eller järntabletter det. Eller att järnrik mat helt enkelt drar ner. Jag äter en hel del lever och hjärta och efter den typen av måltider har jag legat på medel och inte på högt som är det normala. 

Jag tycker att Acetracken har ett flertal väldigt bra syften. Framförallt för att det motiverar till ett riktigt bra matintag och som alltid tycker jag att det är roligt med att mäta och få siffror att förhålla sig till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar