måndag 27 december 2021

Träningsplan för 2022


Jag har alltid mängder med olika träningsmål. För dagen, för veckan...., för året. Oftast har de styrts av vad jag har haft för tävlingar framför mig såsom Ironman, klassikern eller ultralopp. 

Grunden är alltid löpning och många gånger är det just löpningen som styr utifrån hur många kilometer jag vill göra på ett år. De senaste åren har det dock inte blivit speciellt många tävlingar och under 2021 råkade målet mest efterhand bli att jag skulle slå längdrekord (löpning) på ett kalenderår. Samtidigt har en tanke vuxit fram om hur jag vill lägga upp kommande års träning och den ser ut enligt följande:

Mindre löpning till förmån för framförallt SUP, styrketräning och rollerblades. Kommer eventuellt även bli en del rullskidåkning och transportcykling och en massa, massa tåhävningar. 

Jag tror i största allmänhet att det är bra att variera sig. Kroppen och till viss del huvudet behöver det och för min del vill jag och behöver jag göra lite annorlunda för att optimera kroppen. 

Mindre löpning. I vanliga fall har jag ett mål för hur många kilometer som minimalt ska göras under en vecka. 2022 kommer jag att sänka det målet eftersom jag vill ge annan träning mer utrymme. Min kropp har vissa skavanker som jag vill ta itu med både genom att sänka belastningen som löpningen faktiskt innebär men även för att få tid till att åtgärda problem såsom mina hälsenor. De begränsar mig inte men jag har tänkt att springa i många, många år till...

Mer styrka. Jag behöver helt enkelt styrketräna mer. Är trots allt 40+ och då minskar muskelmassan per automatik om den inte hålls igång. Samtidigt finns det en hormonell poäng som är viktig. 

Mer SUP. Stand up paddle har kommit för att stanna. Det är skonsamt för kroppen och en fantastisk träningsform som på många områden påminner mig om löpning. Det är riktigt bra träning och en underbar naturupplevelse som lockar till äventyr.

Rollerblades, rullskidor och cykling. Hur mycket det blir av den här varan återstår att se. Tanken är att de ska ersätta löpningen men samtidigt är de alla väderberoende och jag har inte tänkt att utmana mig själv mentalt genom att på förhand bestämma att dessa tre ska eller måste göras. Är det dåligt väder blir det garanterat löpning istället.

Det ska bli lite skönt att inte ha löpningens kilometerkrav i bakhuvudet samtidigt planerar jag att göra ett nytt löpäventyr till våren likt den till Karlsborg förra året och då gäller det att vara tränad för det. 

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2021/05/aventyret-partille-karlsborg.html

Det innebär att det kommer att bli en naturlig periodisering med utöver den periodiseringen som väder, vind och årstid redan erbjuder. 

Annan träningsform? 2021 blev jag med SUP och överförtjust. Jag är givetvis öppen för fler träningsformer som dyker upp. Har just nu bara ingen aning om vad det skulle kunna vara men är öppen för vad som än kan komma i min väg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar