torsdag 10 mars 2022

Nils van der Poels träningsdokument

Jag kunde inte låta bli. Få i idrottsvärlden intresserar mig lika mycket som Nils van der Poel. Hur har han tränat och hur har han tänkt? 25 år men verkar snarare vis som en gammal grek. Självklart måste jag grotta ner mig i hans dokument för att få veta mer. 

Träningsmässigt delar han upp säsongen i tre delar:

1. Aerobisk

2. Tröskel

3. Tävling

Det finns flera intressanta saker i hans träning:

- Den enorma träningsmängden där han huvudsakligen ligger på mellan 20-30 timmar i veckan beroende på var i säsongen han har varit. 

- Att hans veckoplan har varit att träna i 5 dagar för att sedan vila i 2. 

- Att när han väl har kört på is så har det i princip enbart varit i tävlingsfart och att all annan träning har varit alternativ träning där cyklingen sticker ut. Utöver den har han även ägnat sig åt löpning och enbenssquats. Inga rollerblades eller annan form av träning som skulle kunna påminna om skridskoåkningen men som inte har samma teknik.

Cykelturerna har legat på sisådär 6-7 timmar per gång och squatsen har gått till på följande sätt:

Utan vikter på ett ben. Ner i skatingposition och sedan upp igen 18 gånger på 15 sekunder. Därefter benbyte. Detta i 9 minuter för att sedan ta en paus på 1 minut och sedan två likadana omgångar till. Dvs totalt i 27 minuter.

För att orka med var han noga med att tillsätta extra fett i kosten men var också noga med att muta sig själv med gottigheter och belöningar. Han experimenterade också en del med koffein (orka mera) och bikarbonat (gynna återhämtningen). I övrigt verkar han ha haft en väldigt liberal attityd till både mat och öl vilket han motiverar med att det måste finnas tid för avslappning och att kunna både njuta av ledighet och tänka på annat. 

Och det är väl det här som jag tycker är det mest intressanta med van der Poel. Hans så mogna och insiktsfulla attityd till så mycket. Att våga gå sin egna väg både vad gällde träningsupplägg och teknik. Att undvika transportdagar så mycket som möjligt eftersom de både tar energi och inte ger någon träning tillbaka. Att försöka undvika all sorts stresspåslag som inte hade med träningen att göra i form av att vara noga med vilka han umgicks med och att aldrig låta en konflikt eller annat grus ligga och gro i maskineriet. Att inte ha problem med att ge sig själv extra vilodagar om kroppen sa ifrån. Att vara prestigelös i största allmänhet. Hans sätt att förhålla sig till sin tränare och insikten i för- och nackdelarna med att träna i grupp eller ensam och varför ensam passade honom bäst. Förhållningssättet till media. 

Jag har haft stor glädje av att läsa hans dokument och har egentligen bara blivit mer nyfiken på honom. Jag hoppas att han tids nog skriver en bok som svarar ännu mer på vem han är och hur han tänker. Rimligtvis måste han tex ha haft någon form av mentor. Vem då?

Lite kuriosa:

- Insåg, den hårda vägen, efter ett tag att munhygienen inte var den bästa med tanke på alla mutor/godsaker.

- Han firade sitt världsrekord på 5 000 m med att ta ett cykelpass direkt efteråt på tre timmar med champagne i flaskan.

Lärdomarna jag tar till mig lite extra och kommer att fundera mer på är vilodagar och belöningar.

Jag har i många år nu tränat med målsättningen att träna varje dag. Jag har tänkt att genom att träna olika saker så vilar jag vissa muskelgrupper när jag tränar andra. Vilodagar har oftast kommit lite ofrivilligt när livspusslet ställt till det. Nu är jag inte i närheten av van der Poels träningsmängd och behöver inte ändra mitt sätt men nog sjutton är det tänkvärt även om jag tycker att det fungerat väldigt bra. Belöningarna är viktiga och där är jag lite kluven eftersom jag så tydligt tycker att det blir jobbigt när jag öppnar Pandoras ask även om det bara är lite grann. Trots allt så gottar även jag mig och jag tror att det ligger på en bra nivå men även detta är tänkvärt.

Slutligen. Läs Nils van der Poels dokument själv. Mycket givande!

https://www.howtoskate.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar