måndag 29 januari 2024

Den blå maten av Ekstedt och Ennart

I "Den blå maten" har Henrik Ennart tittat närmare på några av de så kallade blå zonerna, där man lever längre och knappt har några livsstilssjukdomar. Han ger en kort generell bild av vad det är i de blå zonerna som verkar vara framgångsfaktorer till den goda hälsan. Nämligen:

Mat, motion/rörelse, sociala nätverk samt mål och mening.

Av dessa fokuserar han på maten och det han kommer fram till är att matens gemensamma nämnare i de här områdena är att den är lokalproducerad och oprocessad samt att man inte äter sig proppmätt. I övrigt skiljer det sig en hel del åt mellan zonerna eftersom råvarutillgången ser olika ut. Mer kött på vissa ställen och mer vegetariskt på andra ställen. 

Utifrån vad Ennart kommit fram till har Niklas Ekstedt komponerat mängder med recept/maträtter. 

Boken är bra och intressant men inte riktig vad jag hade hoppats på. Många vackra bilder och säkerligen bra recept men inte det innehåll jag hade velat ha. Jag hade tänkt mig mer matnyttig information om maten och dess egenskaper. Näringsinnehåll och näringstäthet. Vad det gör med celler och kroppen osv. 

Jag hade helt enkelt velat att den liknade Ikigai mer, som ju också fokuserar på de blå zonerna, fast med fokus på maten. 

Jag misstänker att du som gillar recept kommer tycka väldigt bra om den här bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar