fredag 2 februari 2024

Den översvämmade hjärnan av Torkel Klingberg

Hur påverkas vår hjärna av alla intryck och vilka delar i hjärnan är det som aktiveras? Hur anpassade är vi till att klara av det samhälle vi lever i? När aktiveras långtidsminnet och varför har vi så svårt att komma ihåg nya instruktioner? Varför ökar vår IQ?

I den här boken förklarar Klingberg utifrån egen och andras forskning vad som händer i hjärnan och hur vi kan träna upp den i att bli bättre på att hantera all den information vi utsätts för. Det blir även hel hel del om ADHD och koncentration i största allmänhet. 

Boken är bra men jag blev lite irriterad på mig själv över att jag inte hade kollat upp när den var skriven. Den kom 2009 och känns därför på sätt och viss fullständigt inaktuell med tanke på att det var ungefär då smarttelefonerna och alla sociala medier gjorde entré. Den tappar onekligen ganska mycket i värde för mig i och med detta. En annan sak som gjorde mig lite besviken med boken var att det var stort fokus på olika experiment och vad som faktiskt händer i hjärnan. Jag hade velat ha mer om hur vi påverkas av vårt vardagliga liv. Vad stör koncentration, lust och motivation? Hur är det med de hormonella nivåer? 

Jag inser att mina förhoppningar styrdes mycket av att få svar på frågor som har med dagens samhälle att göra. Vi har rejäla problem med de här frågorna även om det naturligtvis finns bra saker med digitaliseringen också. Synd att den här boken inte leder till en ökad medvetenhet och  tips om hur vi ska överleva den digitala översvämningen idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar