torsdag 4 januari 2024

10 dagars skärmdetox

Våga prova och njut av att slippa alla digitala intryck!

Inget internet, inga sms eller ens telefonsamtal i 10 dagar. Lätt eller svårt? Jobbigt och kanske rent av stressigt eller bara förbannat skönt?

De som känner mig vet helt säkert vad jag tycker och jag har skrivit om det tidigare Infopaus men efter att nyligen ha lyssnat lite här och var där den här frågan diskuterats kände jag ett behov att skriva av mig. 

Det jag reagerar på när jag lyssnar på andra är hur svårt de tycker att det är. Detta känner jag inte igen över huvud taget och mina analys är att upplevelsen måste bero på hur insyltat man är i skiten från första början. 

Jag har alltid min telefon på ljudlöst och den enda notisen är från sms. I vardagen vill jag generellt varken ha sms eller telefonsamtal (jag erkänner jag ofta väljer att inte svara...) och går aldrig in på nätet utan att ha ett givet ärende. Ja, jag är en avart och med det utgångsläget är det inte konstigt att jag enbart tyckte att det var skönt och befriande när vi över jul var borta i 10 dagar och jag fick möjligheten att göra en ordentlig skärmdetox som jag inte ens behöver.

Jag är övertygad om att en stor del av vår mentala och fysiska ohälsa beror på "skärmen" och allt vad den innebär. Jag är lika övertygad om att det är jättesvårt att ta sig ur träsket och att lösningen inte är en "earth hour" om året. Man måste som i allt annat ha en vettig vardag. Du kan inte äta skit ett helt år och sen tro att du nollställer genom att fasta en dag om året. Du kan inte vara soffpotatis i ett helt år för att träna skiten ur dig en dag om året och detsamma gäller givetvis skärmen. Jag har skrivit massor om detta. Skriv skärmregler i sökfunktionen för att läsa mer eller nöj dig med Mina skärmregler som jag skrev för en hel del år sedan men där det mesta fortfarande gäller.

Om JAG upplever att JAG inte mår bra måste JAG ta reda på varför och sen ligger det på MITT ANSVAR att åtgärda. Sen är det inte fel att ta hjälp men steg ett är alltid att ha det där samtalet med sig själv och det samtalet är omöjligt med ständiga intryck.

Syftet med exempelvis en veckas skärmdetox är att få veta:

1. Hur det känns?

2. Vad kommer tiden ägnas åt i stället?

Jag för min del hamnar alltid i samma känslor varje gång jag närmar mig slutet av en sådan här "vecka". Jag vill inte in igen, vilket jag inte kommer ifrån. Och motiverad till max att minska min vardagsskärmtid ännu mer. 

Våga prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar