onsdag 24 januari 2024

Grit av Angela Duckworth

Jag tycker inte om ordet "grit". Anledningen är väldigt enkel. Jag befinner mig i en miljö som lärare där det gärna pratas om grit men där ingen vågar praktisera det. Utgångsläget är att förklara för eleverna att det är viktigt med grit i förhoppning om att de ska praktisera det men att hjälpa dem genom att ställa krav eller genom att inte komma springandes med hjälp och omtanke så fort något är lite jobbigt, svårt eller obekvämt.., det händer inte. 

Grit är en avgörande psykologisk faktor, bra viktigare än exempelvis IQ och talang, för att nå framgång. Det kan beskrivas som en kombination av uthållighet, inre driv och förmåga att inte ge upp vid motgångar. Egenskaper som både kan förstärkas och utvecklas. I den här boken förklarar psykologiprofessorn Angela Duckworth med hjälp av sina och andras forskning vad grit är och varför den är viktig samt hur man gör för att förstärka sin och andras grit. Men också vad som kan försämra människors grit. 

Med hjälp av mängder av konkreta exempel från bland annat idrott, företagsvärlden och konstsektorn får man som läsare en mycket god inblick i det här intressanta och oerhört aktuella ämne. 

Jag tycker att boken är väldigt bra och rekommenderar den verkligen men jag saknar en sak vilket jag tror beror på att boken är skriven 2016. Det jag saknar är skärmens negativa påverkan. Att den finns råder det inga tvivel om men det hade varit intressant att få ta del av forskning till det hela. Den finns men har kanske framförallt kommit fram efter att den här boken skrevs. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar