lördag 20 januari 2024

Ge oss det motionscentra vi förtjänar

Foto: Peter Wretmo

Hösten 2021 skrev jag att jag ville ha en motionscentral vid Kåsjön (se länk nedan). Responsen var blygsam.

Jag kan inte låta bli att tänka på det här med utgifter och investeringar samt den eventuella nyttan våra skattepengar gör. 

Belysningen på Stans väg som knappt syns och som dessutom inte når hela vägen. Vad kostade den och till vems nytta?

Lekplatser och fotbollsplaner som anläggs men inte underhålls. En del av dem förfaller så till den grad att de helt enkelt inte används tillslut. För att inte tala om lekplatsskyltarna som satts upp vid varenda lekplats i hela kommunen och som informerar om lekplatsens namn, adress, att det råder hundförbud och uppmaningen att ringa 112 vid olycka. Vem sjutton bestämde att de skulle sättas upp och vad kostade det? Nyttan med skyltarna är given eftersom Partille kommun förutsätter att invånarna är dumma i huvudet?

I ombyggnadsplanerna för Furulund centrum ska de två tunnlarna tas bort eftersom de upplevs otrygga. Samtidigt finns ett förslag om att anlägga elljus runt Prästtjärn. Är det tryggare? Jag är i regel positiv till allt som uppmanar och bidrar till mer rörelse men att anlägga elljus idag är att elda för kråkorna. Och vi som mer än gärna ger oss ut på liv och död i mörkret i skogen har pannlampa...

Förutom ovan finns garanterat fler exempel som visar att vår kommun inte är främmande för utgifter men jag vill se att våra pengar leder till investeringar. 

En motionscentral vid Kåsjön med förslagsvis möjligheterna till:

- Bastu och vinterbad.

- Uthyrning av all paddling-, längd- skridskoutrustning.

- Café/restaurang

- Gym, både inne och ute.

Detta är givetvis en utgift och jag har ingen aning om ifall det är rimligt att tro att det ekonomiskt skulle kunna gå runt men jag är säker på att det är en fantastisk investering i kommunens folkhälsa.

Så snälla ni som bestämmer. Lägg våra pengar på något vettigt och ge oss det motionscentra vi förtjänar.

En motionscentral till Kåsjön tack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar