torsdag 30 september 2021

Pendelträning

Det går inte att komma ifrån att träning tar tid. Tid som vi givetvis brottas med varje dag för att få att räcka till. I grund och botten är det en prioriteringsfråga och därför vill jag slå ett slag för Pendelträning.

Om restiden till och från jobbet kan kombineras med ett träningspass är mycket vunnet. För egen del är den ungefärliga pendeltiden till och från jobbet:

Bil - 30 min.

Cykling - 55 min.

Buss - 70 min.

Rullskidor/rollerblades - 90 min.

Löpning - 95 min.

Matematiskt krävs knappast en raketforskarutbildning för att se att mycket tid friläggs med pendelträningen jämfört med att man skulle göra motsvarande träning före eller efter transporten till/från jobbet. 

Men. Allt handlar inte om tid. Det finns mängder med andra fördelar:

Morgonträning - Är den absolut bästa. Träningen blir gjort och leder till att man har med sig massor med energi resten av dagen. Dessutom kan det vara ett bra sätt att förbereda sig för jobbet eftersom huvudet tveklöst är som mest kreativt i rörelse. Genom åren har jag gjort mängder med planeringar och löst andra jobbfrågor löpandes till jobbet. 

Bort från jobbet - Löpningen eller träningspasset när jag lämnar jobbet har den mentala funktionen att det "blåser ur" och på ett bra sätt får mig att lämna allt och alla frågor som rör jobbet. Istället blir det en ny riktning i huvudet och mer energi för att ta sig an eftermiddagen och kvällen. 

Träningen blir gjord - En dag suger kraft och mental energi ur oss. Att komma hem och "landa". Kanske både behöva laga mat och äta. Vänta ett tag på matsmältningen för att sen ge sig ut i exempelvis höstrusket/mörkret kräver stor viljekraft som man ofta inte har just då. Och det blir inte bättre av den goa soffan, tv-serien och de tända ljusen.

Förutsättningar i tid och omklädning - För långt avstånd till jobbet? Kombinera löpning och buss eller få med cykeln på ett hörn. En kollega som delvis ska åt samma håll? Eller så gör du som jag och gifter dig med en kollega. Mitt livs bästa beslut ;) Jag har det även bra eftersom jag både har egen dusch och omklädningsrum på jobbet. Jag inser att alla inte har riktigt lika bra förutsättningar men tänker att alla problem har en lösning. Inser man bara alla fördelar med pendelträningen så.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar