torsdag 23 september 2021

Energin finns men finns orken?

Ständig och återkommande trötthet är vardagsmat för många. Ingen ork till någonting. Och det verkar inte spela någon roll ifall det är fysiskt eller mentalt. 

Så ska det naturligtvis inte vara. Evolutionen hade knappast tillåtit människan att överleva om detta energilösa tillstånd hade varit det normala. Vi har mängder med energi. Frågan är om vi har tillgång till den eller inte och i så fall varför?

Hur ser energin för dagen ut? Tryter orken ofta? Är behovet stort för ett första-hjälpen-kit i form av mat, frukt, socker, kaffe eller dylikt? Nödproviant som vi tror oss behöva men som i sanningen snarare stjälper och i längden till och med befäster den trötta cykeln. 

Jag för min del är väldigt trött. När det är dags att sova. Resten av dagen är full av energi och det är i princip aldrig så att jag inte orkar vare sig det ena eller det andra. 

Men så har det inte alltid varit vilket i det här sammanhanget är bra. Jag känner igen mig i det där trötta men har tack och lov tagit mig ur det. För att äga en Ferrari utan att vara i närheten av att kunna använda dess fulla potential är ren och skär slöseri som vi inte ska acceptera. Och alla har vi den där Ferrarin men få verkar veta om det. Potentialen är enorm för vad vi kan och ska kunna orka och därför tycker jag att det är direkt ledsamt att se mängder med människor som finner sig i och accepterar så mycket mindre.

Detta eftersom vi tack vare vårt fettlager har energi i massor. Problemet är att vi är olika bra på att använda oss av all den här energin. Och för att komma åt en bättre fettförbränning måste vi ta tag i  syndabocken vilket är den insulincirkus som de flesta göder genom felaktig kost. Det är den som ger oss både trötthet och "hunger" i tid och otid. Jag skriver "hunger" eftersom det inte är frågan om riktig hunger. 

Jag glömmer aldrig hur jag upplevde alla de fördelar som kom med att lägga om kosten till en lågkolhydratkost. En av dem var att jag plötsligt både orkade springa längre än tidigare samt att jag efter ett långpass inte var trött efteråt. Det var som att komma åt en superkraft och den har jag idag utvecklat i den mån att jag verkligen känner att jag orkar precis vad jag vill. Det är inte ovanligt med 4-5 timmars träning på en dag. Jag är aldrig trött i huvudet på jobbet längre och känner mig alltid energisk och produktiv. 

Evolutionen har knappast skapat den trötta och orkeslösa människan. Istället är det miljön omkring oss som gör det förutsatt att man inte gör medvetna val baserade på kunskap om hur vi människor fungerar. 

Så hoppa all cirkus som den tillfälliga quickfixen ger och hitta grunden till en helt annan livskvalité.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar