tisdag 24 april 2018

Omgiven av idioter av Thomas Eriksson

Varför är folk som de är? Varför irriterar jag mig på vissa och inte på andra?
Hur kan folk vara sådana idioter?

Thomas Eriksson förklarar i Omgiven av idioter varför vi beter oss som vi gör. Att man i stora drag kan placera oss i olika fack.

De röda - Drivande som vill få saker gjort utan att ta allt för stor hänsyn till andra.
De gula - Spontana, ivriga och kreativa som gärna står i centrum.
De gröna - Mer tillbakadragna, ömmande och känsliga som inte vill stå i fokus
De blåa - Paragrafryttarna där rätt ska vara rätt.

Det här är en bra och för all del underhållande bok. När jag läser känner jag med en gång igen mig själv och andra i min närhet. Det blir nästan kusligt träffsäkert ibland. Det blir en del tips i boken om hur man ska bete sig både som avsändare och mottagare. Genom att bli medveten om hur jag är som person kan jag anpassa mig bättre till folk runt omkring och genom att förstå andra har jag insikt i vad jag kan göra och säga för att få samspelet att fungera. Även hur vettiga gruppsammansättningar bör se ut tas upp i boken.

Boken fångar mig och får mig att fundera en hel del. I mångt och mycket har jag som en sorts personlig utveckling jobbat med mig själv i att inte bli arg och irriterad. Att inte påverkas negativt av andra. Allt ifrån jobbet till bilkörning. Med den här boken öppnar sig min förståelse ytterligare och jag hoppas att den här nya insikten om människors olika personligheter ska leda mig ytterliga ett steg mot att helt enkelt må ännu bättre.

Eriksson upprepar sig en hel del. Något jag är lite kluven till eftersom poängerna sätter sig även om det blir lite tjatigt till slut. Ett tecken på att jag har en hel del rött i mig.....:)

Det finns en del i boken som jag saknar. Jag hade velat ha mer om varför vi blir som vi blir. Jag hade velat veta mer om kombinationerna av de olika färgerna. De flesta av oss är trots allt en blandning av flera färger.

Läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar